Intel World Open
Event

Intel World Open – I samband med Sommar-OS i Tokyo

casinoorbit
  • Intel World Open avgörs i samband med Sommar-OS
  • Samarbete mellan Internationella olympiska kommittén och Intel
  • Utvalda titlar är Street Fighter V och Rocket League

Intel World Open i Tokyo 2020

Intel World Open avgörs i Tokyo den 24 juli i sommar och väntas bli ett av årets större event inom esport. Även om dom ”största” titlarna inte står med på schemat.

Ett öppet kval inleder utslagningen och håller på mellan mars och maj för att utse vilka som kommer få representera sitt land. Dom bästa spelarna/lagen i det öppna kvalet kommer få chansen att mötas i ett stängt kval. Det kvalet kommer avgöras live i Katowice, Polen i juni. Vinnarna därifrån får en direktbiljett till finalerna i Tokyo i Juli. Så fort deltagarna är utsedda kommer man med stor sannolikhet kunna hitta spelbolag inom betting och casino utan licens som erbjuder spel på vinnarna.

Den totala prissumman under turneringen ligger på 500,000$. Summan delas mellan dom två speltitlarna och landar på 250,000$ per spel.

I samband med Sommar-OS, men inte en del av

Slutspelet avgörs i samband med Sommar-OS i Tokyo och är ett brett samarbete mellan grundaren Intel, Internationella olympiska kommittén och spelutvecklarna bakom dom aktuella titlarna. Men turneringen blir inte en officiell del av Sommar-OS.

Vi har tidigare rapporterat om att esport, för stunden, inte kommer godkännas och bli en del utav OS. Internationella olympiska kommittén anser att esport i dagsläget inte passar i formatet och att “Våldsamma” spel inte har en plats i OS. The International e-Sports Federation(IeSF) har dock startat förhandlingarna om att få med esport som en uppvisningssport under OS i Paris 2024. Där är den lokala kommittén redan positiv till förslaget.

Många inom gaming-världen tar dock alla uteslutanden med ro. Man anser att det är den ”vanliga sporten” och OS som arrangemang som är den stora förloraren i beslutet att hålla esporten utanför.

Intressanta speltitlar som har valts ut

En sak som är spännande är som sagt att IOK tidigare reagerat starkt mot våldet inom esport. Att det inte är vad man vill ska vara representerat i OS-sammanhang. När esport under 2019 fick en plats i Southeast Asian Games så var man redan då tydliga med att man behövde följde IOK’s riktlinjer och värderingar i valen av spel.

De utvalda spelen måste överensstämma med Internationella olympiska kommitténs (IOK) värderingar och “bör inte främja vålds- och spelkulturen”

SEA Games Federation committee, Celso Dayrit

Nu är IOK med i samarbetet kring Intel World Open där besluten fattats tillsammans med utvecklaren Intel och skaparna av dom olika speltitlarna. Att då få se att Street Fighter V nu trotts IOK’s medverkan godkänns är ett gott tecken inför framtiden. Speciellt då IOK’s president, Thomas Bach, nämnde Street Fighter (specifikt) som ett av dom ”våldsamma” spelen i sitt kritiska uttalande 2018.

Visst kan man se kopplingen mellan valet av Street Fighter och värdnationen men det är trotts allt intressant ur våldsperspektivet.

Utöver den otroligt populära speltiteln Street Fighter, där den första utgåvan släpptes redan under 80-talet, så kommer man även att tävla i Rocket League. Ett kanske lite mer ”logiskt” val i sammanhanget.

esport
Esport

eSport – Sveriges snart näst största sport

Tv-spel har varit något som har intresserat många och haft stor inverkan på både kultur och samhälle sen de första spelen med Pacman och Super Mario blev till på 80-talet. Idag är tv-spel en miljardindustri med många konsoler, spel och events runt om i världen. Nu kan man även betta på eSport och många tror att det kommer att bli väldigt stort i framtiden.

esport
Källa: Unsplash

Sverige, och skandinavien, har länge varit ett stort namn inom eSport och många av de allra största spelarna är från Sverige och har spelat eller spelar i svenska klaner. Counter-Strike, Dota, LoL samt Quake är några av de spel i Sverige som är och har varit störst när det kommer till eSport. Några av de största spelarna i Sverige har också varit i ropet och några av de har blivit som pionjärer för egaming i Skandinavien och i världen. Om du inte har läst om Armada, SpawN, s4 eller f0rest är bara några av de största stjärnorna vi har i landet. Det är roligt att veta att Sverige är bra på något mer än bara bollsport och skidåkning.

Ett väldigt stort spel bland svenskar och även i världen är Fortnite, där man spelar mot varandra i lag och ska vinna mot varandra. Fortnite är ett spel som har fått stor uppståndelse på senaste tiden. Mycket också eftersom en svensk blev sexa i en världsmästarturnering. Vinnaren vann 28 miljoner kronor. Spelet har skapat stor mediabevakning och blivit extremt stort på väldigt kort tid. I och med en stor bevakning och det stora flödet av pengar inom eSport, har detta gjort att aktierna för företagen har ökat och man har börjat se ett mönster.

Det här har gjort att för många har det blivit lönsamt och bra att investera i eSport och spel och har fått en snarlik status som annat spel vad gäller betting. I Sverige, där detta spel har varit populärast, har det bara stigit i popularitet och nu är det uppe med LoL, Dota, CS och de andra stora titlarna i toppen. Om du är ett fan av fartfyllda slots och spel, tickar Starburst detta. Det är ett slotspel med 5 hjul och tre rader med en mängd funktioner. Det kan uppkomma en specialare, Big Win-showen för att få chansen för en större vinst. 

Precis som i Tokyo 2018 och London 2019, öppnas nu en egen arena för eSport i Stockholm. “En plats där gamers, communities, esportlag, streamers och företag med koppling till gamingindustrin kan mötas”, som Mathias Engstrand på Esportals så fint uttryckte det. Anläggningen, som ligger vid Odenplan i Stockholm, öppnade redan den 5e februari och kommer att vara som en hubb och mötesplats för gamers, streamers och sponsorer för alla inom eSport-industrin. 

gamer
Källa: Unsplash

eSport har länge debatterats och varit i ropet för om det skall vara med i OS och andra turneringar och huruvida det kommer hålla i längden eller inte. Men vi kan klart se att tv-spel är här för att stanna och det här är bara början på en era som vi sent skall glömma.

ESHL
Esport

eSHL avgjort – Linköping segrare av första säsongen

SPINCASINO
  • Linköping vinnare av första säsongen av eSHL
  • Livefinal på Inferno Online i Stockholm
  • Avgjordes i EA’s NHL 20 på PS4

eSHL gick i spåren av eAllsvenskan

eAllsvenskan blev en stor succé och snacket om en dito för eHockeyn spreds fort. Ligan bygger precis som eAllsvenskan på en grundserie som sedan avslutades med ett slutspel för dom mest framgångsrika lagen. Den totala prissumman landade på 150.000:- där vinnaren skulle få ta med sig 50.000:- av dessa hem.

Serien drog igång med en självklar favorit i Linköping som inför säsongen rekryterat en erfaren lina med ett gediget CV av både titlar och individuella utmärkelser där ett EM-guld och en världsmästare-titel sticker ut lite extra.

Semifinalerna avgjordes live

Fyra lag – Linköping, Malmö, Leksand och Färjestad mötes upp i Inferno Onlines nya lokaler (G Arena) i Stockholm för att göra upp om finalplatserna i eSHL.

Semifinalresultaten:

Linköping vs Leksand – 3-1

Malmö vs Färjestad – 3-2

Ettan och tvåan i grundserien tillika förhandsfavoriterna lyckades båda överlista sitt motstånd i semifinalerna och ta sig till en historisk final. Malmö vs Färjestad blev den jämnare av finalerna där Redhawks tillslut drog det längsta strået.

Finalen blev en kort historia

Betsson ansåg att ett rimligt odds på att Linköping skulle ta hem ligatiteln(inför slutspelet) låg på 1,50. Det kan jämföras med tvåan på listan där oddsen låg på ”höga” 4.00. Men inget av oddsen förvånade egentligen.

Linköping dominerade finalen totalt och vann tre raka matcher mot Malmö som inte hade mycket att sätta emot. LHC Esport hade en sånär på fläckfri säsong där man endast förlorade två matcher totalt, en i grundserien och en i slutspelet. Mäktigt!

Luleå förbereder inför säsong två

Slutsignalen har knappt slutat ljuda innan fler lag redan har börjat ladda upp inför en potentiell säsong två. Luleå Hockey ger nu folk chansen att visa upp sig för deras esport-scouter inför kommande säsong av eSHL. Påtal om Esport-scout, låter det inte som ett spännande framtidsjobb? Intresset av att få jobba med esport blir allt större och flera mer specifika tjänster lär skapas med tiden i och med esportens utveckling.

FOTO: EA.com

half-life
Esport

Valve släpper Half-Life: Alyx – Endast VR

LAVENDLA
  • Valve’s Index VR-headset sålde slut i Januari
  • 13 år sen senaste Half-Life släpptes
  • Half-Life: Alyx släpps 23 Mars

Valve’s VR-headset sålde slut

Sällan har VR hypats så mycket som just nu och försäljningen av Valve’s Index VR-headset har blivit en storsäljare. Headsetet lanserades i November förra året och sålde slut ganska direkt på många håll i USA och Kanada. I Januari konstaterades det att headsetet var helt slutsålt och det är fortfarande svårt att få tag på ett exemplar, trotts att lanseringen av Half-Life hägrar runt hörnet.

Är det 20-talet första riktiga försäljningsknep att lansera en så pass eftertraktad speltitel som enbart kommer gå att spela med ett VR-Headset? Oavsett så var det 13 år sedan vi senaste tog emot Half-Life med öppna armar och nu får vi äntligen chans igen. I en annan form.

På tal om VR så ligger vi i framkant inom branschen här i Sverige. Svenska Bonnier Ventures ligger bakom storsatsningen ”Resolution Games”, världens första VR-spelstudio med fokus på att bryta barriärer inom VR. Bonnier Ventures är kända för att investera i företag som satsar digitalt, 2018 gick dom bland annat in i Lavendla. En ledande digital begravningsbyrå med säte i Stockholm som främst möjliggjort att man kan ordna med begravningar online hemifrån.

Half-Life är helt rätt speltitel

Är det någon titel som Valve skulle utnyttja i detta läge så var det ändå Half-Life. Dels för det faktum att Valve per automatik kan sälja en hel del av deras nya Index VR-headset enbart av tanke på att folk kommer vilja spela Half-Life. Men även för att spelet genuint skulle passa bra i en VR-miljö. Jag menar, vem har inte tänkt tanken tidigare?

Igår släppte Valve tre filmer från det kommande spelet, nedan hittar ni den första. Visst ser det lovande ut? 23 mars släpper Valve ”Half-Life: Alyx”

Foto: Valve

ldlcvsorigin
Esport

E-sport är inte längre bara för nördar

Bildkälla: Team LDLC vs Gamers Origin

Exporten har länge kämpat i motvind och kritiserats av många. Länge var det många som inte ansåg att det var en riktig sport. Andra tyckte att det mest var för nördar som satt hemma framför datorn istället för att leva ett riktigt liv. Idag går det inte längre att ignorera att esporten är en av våra största sporter, både när det gäller utövare och åskådare. Speciellt här i Sverige har esport blivit stort. Mycket tack vare stjärnlaget Ninjas in pyjamas som är ett av världens absoluta topplag inom spelet Counter Strike. Idag kan de största esport-eventen lätt fylla en hel arena med åskådare. Så den som fortfarande anser att detta är en sport för nördar är helt ute och cyklar.

Betta på esport

En sak som kännetecknar att en sport börjar bli stor är när bettingbolagen hakar på. Esporten är numera en självklar del av spelbolagens utbud. I takt med att sporten blir allt mer populär ökar också intresset för att satsa pengar på matcherna. Spelbolagen har inte varit sena med att tillmötesgå behovet och idag finns möjlighet att betta på esport hos flera aktörer. Ett av de större bolagen är Unibet som erbjuder odds på både enskilda matcher och turneringar.

Svenska framgånga

Den som har lite koll har säkert också upptäckt att Sverige är ett framgångsland för esporten. Här i landet har vi till att börja med en relativt lång och framgångsrik tradition av att ta fram digitala spel. Vad sägs om succéer som Battlefield, Ground Control och inte att förglömma Minecraft. Denna inhemska tradition att ligga i framkant när det gäller ny teknik har gett en enastående grogrund för att skapa framgångar även inom esporten. Som nämnt ovan finns i Sverige ett av världens bästa lag inom Counter Strike, Ninjas in pyjamas. Deras medlemmar anses tillhöra världseliten inom sporten. De har dessutom blivit kända bland de som inte själva tittar på esport. En av deras medlemmar, Emil Christensen, har till och med deltagit i Mästarnas Mästare. Den som tar sig dit kan verkligen inte anklagas för att hålla på med någon nördsport.

Källa: Emil Christensen

Stora pengar

Med en sport som drar till sig många åskådare kommer så klart stora möjligheter att tjäna pengar. Förutom prispengar tillkommer inkomster från sponsorer. De största spelarna tjänar också stora summor på reklamintäkter från till exempel Youtube och Twitch som är de största plattformarna för streaming av esport. Flera av våra stora svenska stjärnor inom sporten har tjänat miljonbelopp. Gustav ”s4” Magnusson har spelat in närmare 25 miljoner kronor. Ludwig ”zai” Wåhlberg ligger inte långt efter med sina 23 miljoner i vinster. Lägg då till att Wåhlberg är endast 22 år gammal och ligger för närvarande på toppen av sin karriär så inkomsterna tar nog inte slut än.

Världens största sport?

Ett påstående som kanske låter absurt. Men faktum är att det är precis det som spås inför framtiden. Antalet utövare och åskådare inom esport fortsätter att öka. Många spår att sporten inom en tioårsperiod kommer att vara den näst största sporten i världen efter fotboll. Esporten har mycket som talar för sig. Den kan utövas av den som annars inte har de fysiska förutsättningarna att nå framgång inom en traditionell sport. Utrustningen som krävs är relativt billig och en dator är numera någonting som de flesta har tillgång till. För den som inte själv vill spela på hög nivå finns sporten lättillgänglig att streama på olika plattformar. Vi är definitivt förbi den tid då esport var någonting för enstaka datanördar.

Louvre Agreement
Esport

13 lag sluter upp bakom ESL i ”The Louvre Agreement”

casinowings
  • Storbråk mellan ESL och Flashpoint
  • The Louvre Agreement lägger grund för ESL Pro League
  • Dignitas, Mibr och Cloud9 väljer Flashpoint

Het debatt kring ESL Pro League och Flashpoint

Ni som har följt ”debatten” på twitter angående framtiden för ESL och utmanaren ”Flashpoint” vet att det har varit en hård dragkamp om dom mest framgångsrika lagen för att få över dom till respektive liga. Många stora profiler har redan valt sida och båda organisationerna har den senaste tiden lagt ner stora resurser för att säkerställa sin position inför framtiden.

ESL är en av världens största organisationer inom esport och framförallt CSGO. Ligan har även legat bakom flera av dom populäraste eventen senaste åren när det kommer till betting och casino inom esport, där förväntningarna på livespel och enkla uttag med BankID har blivit lika stora som när man vill spela på till exempel fotboll och ishockey.

Flashpoint å sin sida är en ny satsning som väntas växa snabbt dom kommande året, mest med tanke på vilka som ligger bakom. Ligan startades efter ett missnöje över att spelare och organisationer får ta del av en alldeles för liten del av intäkterna kring eventen. Flashpoints affärsmodell bygger på att ligan drivs av organisationerna själva och lagen väntas där ta del av den största procentandelen av dom kommande eventens intäkter.

Debatten har handlat om flertalet saker men framförallt har diskussionerna hettat till efter att det stod klart att ESL Pro League kommer spelas samtidigt som Flashpoint, vilket begränsar deltagandet av dom större lagen. Än mer efter det nya avtalet.

The Louvre Agreement blir ett statement

Nu har ESL tagit (kanske det största möjliga) klivet i riktning mot en fortsatt ledande position. ESL är överens med 13 av dom största lagen i världen i något dom kallar ”The Louvre Agreement” för att helt enkelt binda dom till ESL Pro League.

Lagen som ingår i The Louvre Agreement:

  • Astralis
  • Complexity
  • ENCE
  • Evil Geniuses
  • FaZe Clan
  • Fnatic
  • G2 Esports
  • Mousesports
  • Natus Vincere
  • Ninja in Pyjamas
  • Team Liquid
  • Team Vitality
  • 100 Thieves

Dessa 13 lag kommer alltså med all sannolikhet inte ha möjlighet att ställa upp i Flashpoint som det ser ut nu med tanke på den ”taskiga” schemaläggningen. Ett schema som enligt kritiker är planerat av ESL av just den anledningen.

Dignitas väljer Flashpoint

Nystartade Dignitas är ett av dom lagen som inte anslutit sig till ESL’s avtal utan istället valt att sluta upp bakom Flashpoint. Utöver Dignitas så har även lag som Mibr och Cloud9 skrivit på för den nya ligan.

Flera stora profiler, bland annat esportlegenden ”Thorin”, gör nu allt i sin makt för att få över fler organisationer till Flashpoint.

Proffs, om ni inte är med i B Site än så kommer ni älska det när ni skriver upp er för stora pengar. Den här ligan är för vinnare och det finns djupa fickor här som kan betala er buy-out. Här är ni stjärnan, inte turneringsorganisatören.

Thorin, Twitter

Här kan du läsa om hela överenskommelsen mellan ESL och dom 13 inkluderade lagen.

Foto: ESL

svenska minecraft
Esport

Svenska spelsuccéer

En närmare titt på några av världens mest spelade spel visar något intressant. Flera av dem är faktiskt utvecklade i svenska studios. Några ägs kanske av större företag som EA Games eller Ubisoft, men de har ändå en svensk bas, vilket är ganska roligt. 

Jag har därför tagit en närmare titt på två spel som är utvecklade på svensk mark och vilka framgångar de har haft i världen. 

Tom Clancy’s The Division

2016 släppte Ubisoft utvecklaren Massive Entertainments  deras första succéspel The Division. Det var deras mest sålda spel. På bara en vecka slog det marknadsrekordet för ett nytt spel och intäkterna uppgick till 330 miljoner dollar världen över. Bara i Japan sålde det över 80 000 enheter under den första veckan. Spelet är ett actionrollspel som utspelar sig i New York efter en omfattande pandemi. En agent och hans team får i uppdrag att utforska och bygga upp basen på Manhattan, undersöka naturen och motverka kriminella aktiviteter. 

esport
Källa: Unsplash

I mars förra året släpptes uppföljaren The Division 2. Spelet har hyllats, men mottagandet har inte kunnat mätas med originalet. Spelet utspelar sig några månader efter att det första spelet slutade. Ett inbördeskrig har brutit ut mellan överlevande och kriminella gäng. Det här spelet spelas ur ett tredjeperson-perspektiv. Intäkterna från den första försäljningsveckan uppgick till 20 procent av det första spelets. 

Minecraft

Det här är den största svenska datorspelsuccén. Frågan är om den någonsin kommer att kunna slås. Markus Persson, som tidigare arbetade för spelstudion King, utvecklade spelet Minecraft på fritiden. Spelet lanserades under spelföretaget Mojang, som han startade tillsammans med kompanjonen Jens Bergensten. Alfa-versionen släpptes 2009 och betaversionen kom i slutet av 2010. 2011 lanserades spelet på Minecon och fick spridning på riktigt. Den öppna spelvärlden, som utgör grunden för spelet, har sedan dess utvecklats. 2014 köptes spelet och Mojang upp av Microsoft för otroliga 2,5 miljarder dollar. 2016 hade spelet sålt i över 100 miljoner upplagor och det har gett upphov till nya minispel, filmer och tv-serier

Svensk spelutveckling

Överlag går det riktigt bra för Sverige när det kommer till att utveckla spel. Det här gäller både inom den traditionella spelsektorn, med tv-spel och datorspel, och den så kallade igamingsektorn. I den sektorn hittas casinospel som bordsspel, livespelsplattformar och spelautomater. Online kasinot på Betfair visar hur varierat utbudet av deras casinospel är. Flera av de kändaste titlarna, som Age Of The Gods och Batman. Dessa tillhör kategorin spelautomater. Det är de mest spelade casinospelen tack vare att de kan spelas i mobilen lika bra som på datorn. Trots att spelen är relativt enklar är spelvärdet högt.

Utöver igamingsektorn går det väldigt bra för svenska spelstudios som utvecklar tv- och dataspel. Förra året ökade antalet spelstudios med 22 procent, uppger Dataspelsbranschen som årligen rapporterar om tillväxten bland svenska spelutvecklare. Sverige är ett av de länder som har flest spelstudios per capita och sysselsättningen har ökat med 24 procent och förväntas öka ännu mer i år. 

spelkontroll
Källa: Unsplash

Så, det går otroligt bra för svensk spelutveckling och med tiden kommer det säkert att släppas ännu fler spel som kommer att ta hela världen med storm. 

mobilspel
Esport

Skillnaden mellan mobilspel och casino blir allt mindre tydlig

nya-casinon

Vad hände egentligen? Smartphones var nya på marknaden och vi fick ta del av kreativa, nyskapande spel som Doodle Jump och Angry Birds. Man fick ett komplett spel, en komplett upplevelse, och det kostade dig 7 kronor. Det här var 2007, och mycket har hänt i spelvärlden sedan dess. Vad vi har idag kan i princip liknas vid casino.

Mikrotransaktioner

Det började med nedladdningsbart material. I traditionella spel kunde man köpa ett större tilläggspaket för att utöka spelupplevelsen med allt från nya dräkter till nya banor. Trots att detta började omkring samma år som smartphone-spelen blåste upp pga iPhones lansering, så var det ännu inte vanligt att se nedladdningsbart innehåll till mobilspel.

Mobilspelare vill dock inte gärna betala större summor för sina spel. Varken hela spel eller tillägg för 50+ kronor var särskilt attraktiva. Det var gratis eller 7 kr som gällde, något som spelutvecklarna snart såg potential i. När man spenderar små summor åt gången så är det lättare att spendera mer, det är lätt att tänka “bara 7 kronor” eller “det är en kaffe”. Små summor i stora mängder blir till slut stora summor, och det är ibland svårt att avgöra det i tid.

Mikrotransaktionerna blev fler och fler, och idag är det en minimal skara spel på mobilmarknaden som är helt utan dem. Många mobilspel marknadsförs ofta som “gratis”, men visar sig sedan uppmuntra till konstanta köp av dessa små transaktioner för att spelupplevelsen ska förbli optimal.

Den suddiga gränsen

Så vart har detta lett oss? Mobilspelsmarknaden har blivit allt mer optimerad för att dra in så mycket pengar från spelarna som möjligt. Man har även till fullo lärt sig att utnyttja s.k “valar”, vilket är den sortens person som spenderar ofantliga mängder pengar på mikrotransaktioner i spel.

Lootboxes, lootlådor eller surprise mechanics – vad man än väljer att kalla det så är det en stor del av liknelsen mellan casinon och mobilspel. Du satsar en summa riktiga pengar för en chans att vinna något. Det finns fortfarande en del skillnader, dock.

Spelar du hos ett casino kan du vinna pengar, eller så vinner du inget. Med mobilspel vinner du alltid något, men värdet av det du vinner är också diskutabelt. Du vinner pixlar – en del pixlar är mer värda än andra, men det handlar aldrig om riktiga pengar som du kan ta och spendera.

Så enkelt som det är att spela på casino idag är det nästan förvånande att folk inte bara väljer det framför vissa mobilspel. Det går till och med att spela utan konto, läs mer om casino utan registrering här om du vill veta mer om hur det fungerar. En annan skillnad är hur tillgängliga mobilspel är för barn, gentemot casinosidor.

Vårt ansvar att hålla barn borta från casinospel

Problemet är ju att dessa mobilspel är så lättillgängliga för barn. Många låter sina barn ladda ned spelen gratis och glömmer sätta spärrar för köp i spel. Detta har lett till stora rubriker där barnen spenderat flera tusen kronor på att köpa pixlar i spelen.

Precis som casinon har ett ansvar att se till att de som spelar är över 18, så borde spelutvecklarna uppfylla samma krav. Spelbolagen låter användare registrera sig med BankID för att verifiera att de är över 18, något som mobilspelsutgivare skulle kunna ta efter.

Det är viktigt att en förändring sker snart, innan det är för sent. Det har redan gått så långt att det just nu största inkomstbringande mobilspelet på Googles appbutik, är ett spel som lär barn att spela på casino. Spelet liknar ett klassiskt mobilspel vid första anblick, men det visar sig snart att spelets huvudkomponent bokstavligt talat är en enarmad bandit.

Men precis som det är utgivarnas ansvar att skapa spärrar för barn, är det även viktigt att vi som föräldrar ser till att barnen inte har möjligt att köpa saker i spel utan tillstånd. Förhoppningsvis kommer branschen eventuellt återskapa den tydliga gränsen mellan hasardspel och mobilspel, där de låter casino vara casino, och mobilspel vara spel.

dignitas
Esport

Dignitas första veckor – Hur ser formen ut?

  • Tidigare NiP-legendarer återförenas tillslut i Dignitas
  • En intensiv förstaperiod med bootcamp och kval
  • Succé direkt i Minor kvalet

Höga förväntningar på nya Dignitas

Efter att det blev officiellt att f0rest lämnade NIP för Dignitas och resterande hade slutit upp så har dom svenska stjärnorna haft hela esportscenens ögon riktade mot sig. Rimligtvis är förväntningarna skyhöga men samtidigt så är tvivlarna många. Flera av spelarna har varit med så länge esport har varit ”relevant” och det finns dom som anser att laget har gjort sitt. Men det är svårt att på förhand räkna bort några av världens mest meriterade spelare.

Förutsättningar är det dock inget fel på. Den klassiska organisation team Dignitas har investerat för att kunna bygga lokaler för lagen att träna i. Verizon 5G Gaming Center i Los Angeles kommer bli organisationens nya bas med toppmoderna faciliteter och blir samtidigt det första träningscentret i landet med nästa generations mobilnätverk 5G. Den svenska truppen i CS:GO kommer dock använda platsen som ett träningsanläggning vid mer speciella tillfällen då laget har sin egen bas i Sverige.

Bootcamp i Stockholm

Laget har haft en relativt kort period att spela ihop sig. Trotts att planerna för en återförening började smidas redan förra sommaren. Fördelen är dock att dom känner varandra väl sedan tidigare och har spelet ihop i andra konstellationer. Fyra av fem spelare(borträknat Robin ”Fifflaren” Johansson som idag är coach och manager för laget) var som ni vet med under den smått osannolika säsongen när laget(då under NiPs flagga) gick obesegrade i 87 raka matcher. Ett rekord som med stor sannolikhet aldrig kommer överträffas.

Vår första inblick hos laget var under ett par intensiva dagar från deras bootcamp i Stockholm. Eventet filmades och lades upp på youtube för alla att följa. I bakgrunden under spelarintervjuer och träningarna kunde vi till och från skymta både en kaffemaskin och burkar med energidryck. Mycket koffein är för många en förutsättning för att kunna hålla sig fokuserad och i form under en så pressad period. Esport har överlag alltid associerats med läsk och energidryck, vilket vi nog kan skylla jolt colan för.

Tre segrar av tre möjliga i första kvalet

Om dom har levt upp till förväntningarna? Så här långt är dom på rätt spår. Dignitas gick obesegrade genom Europe Minor Open Qualifier 1 – ESL One Rio 2020 och har därmed tagit sig direkt vidare till nästa steg. Där kommer man i mars ställas mot flera stjärnlag och svenskbekantingar, bland annat Fnatic och Godsent. Men även laget som dom själva tagit världen med storm med en gång i tiden, Ninjas in Pyjamas.

Dignitas står utöver det bakom den kommande ligan ”Flashpoint” tillsammans med flera andra världslag som Mibr och Cloud9. En liga som redan nu har börjat konkurrera med ESL på flera olika plan. Det ska bli mäktigt att få fortsätta följa laget och deras framgångar framöver.

FOTO: Dignitas

Esport

3 ledande online casinon med Esport i sortimentet

casinoguide

Esport har börjat dyka upp allt mer frekvent på svenska online casinon. En företeelse som vi kommer att se mer av i framtiden. Vad är det då för typ av casinon som erbjuder produkten? Är det stora etablerade sajter med inriktning på casino, bettingsajter eller rent av nya spelbolag? Helt klart är att det är en ny marknad som trendar och vi har fått hjälp av CasinoGuide att sondera marknaden. 

Hur ser det ut idag i Sverige när det gäller casinon med Esport? Vi har jämfört tre populära svenska casinon med helt olika förutsättningar. Se vad vi kom fram till och vilket online casino som vi tycker är ledande inom ämnet.

Etablerat casino erbjuder odds på Esport

Vi börjar med att kika på en av giganterna när det kommer till svenska spelbolag. Mr Green startade faktiskt i en ganska liten skala redan år 2008. Vid den tidpunkten var Mr Green ett renodlat online casino med fokus på enbart slots och casinospel. Allt eftersom åren gick blev casinot allt mer populärt för svenska spelare. Bolaget funderade på nya produkter och så sent som 2017 släpptes deras version av Sportsbook. Bolaget är börsnoterat, även en del E-sportsbolag siktar på börsen 2020. Mr Green har idag gjort sig ett namn även när det gäller sport. Vi gjorde ett besök i sportavdelningen och hittade där en del specialodds på Esport. Många fans av Esport jublande när det helt plötsligt blev möjligt att lägga ett bet på favoriterna. Det ska sägas att utbudet fortfarande är relativt litet, men som helt säkert växer till sig i framtiden.

Vad finns det då för vits för dig som gillar Esport att bli medlem hos Mr Green?

Först och främst måste vi trycka på fördelen med ett svenskt casino. För att få bedriva sin verksamhet i Sverige, måste bolaget ha en godkänd spellicens genom Spelinspektionen. Denna licens är omtalad, men är fördelaktig då den värnar om dig som spelar och säkerheten är dessutom väldigt hög. Det ska dock sägas att de casinon vi jämför i artikeln enbart är svenska casinon. Spelutbudet hos det etablerade casinot är stort och mycket varierande. Förutom den underhållning som avdelningen för Esport utgör, finns här en stor casinoavdelning samt marknadskraftiga odds på andra sporter. Ett online casino som funnits med under en längre tid har större potential att plocka in mer när det gäller mindre genrer som idag ändå E-sporten är.

Trygg bettingsajt bäst för E-sport?

När vi kikar på produkten E-sport, så får det väl ändå medges att den ligger ganska nära betting och odds. Betfair har funnits med sedan casino online blev i ropet på riktigt. De har väl egentligen mest gjort väsen av sig som en betting-sajt. Precis som Mr Green i första hand för casino, blir Betfair en naturlig ambassadör för odds och sport på nätet. Produkten E-sport har inte riktigt fått ett stort fäste ännu hos Betfair. Dock erbjuds det odds på E-sport när det finns att tillgå. Huvudmenyn består av Spelbörsen, Odds, Casino, Live Casino och Arcade. Kila in på Odds om du vill se vad som är på gång inom esport.

Klassisk betting på nätet har fördelar

Om vi spontant tänker att vi ska leta efter sajter med E-sport i utbudet. Nog är det väl ändå så att vi kommer att tänka på rena sport-sajter först? Det borde väl ändå vara två produkter som kan gå hand i hand. Vill du spela och satsa en slant på din favorit e-sport, så är en välrenommerad sajt som Betfair att rekommendera. Vi har förstås ännu inte kikat närmre på vad nya sajter kan komma med.

Spela online helt utan krångel 

Låt oss nu gå in på den nya generationen av online casinon. Vi tänker på de spelplatser där det går snabbare och är enklare att spela. De casinon vi refererar till har enklast tänkbara design kombinerad med en innovativ teknik som förenklar för dig. Genom att använda elektroniskt ID, kan du både registrera dig och sätta in säkert på en och samma gång. Vi har upptäckt och kikat närmare på Pixel.bet. En komplett sajt i många avseenden. De vänder sig till dig som älskar Esport och casino på nätet. Av de tre casinon vi har kikat på, måste vi helt klart säga att Pixel.bet har bäst och störst fokus på Esport. Sidan är nästan löjligt enkel, vilket vi i och för sig tycker är bra. Klicka på Esport i menyn och scrolla sedan ner för att hitta ett riktigt digert utbud. Här får du direkt en klar översikt på vad du kan betta på och till vilka odds. Notera även att en del av eventen är live, vilket uppfyller våra önskemål till 100%.

Schyssta fördelar som vi gillar

Pixel.bet är verkligen en sajt som sticker ut i våra ögon. Här finns t.o.m. en specifik FAQ-avdelning enbart för Betting på just Esport. Har du inte bettat på produkten tidigare, så kika in på frågorna här för att lära dig lite hur det fungerar. Här får du bl.a. svar på vad ett kombinations-bet är och andra bra tips för alla intresserade. Vi blev mäkta imponerade av det som erbjöds på sajten. Vad sägs om League of Legends och Counter-Strike: Go?

Vi kom fram till att nytt är bäst

I artikeln har vi jämfört tre mycket olika online casinon. De har alla tre helt olika inriktning och fokus när det kommer till produkter. Kanske kan man lätt tro att äldst är bäst i test? Vår jämförelse visar faktiskt helt tvärt om. Nytänkande moderna casinon vågar satsa mer på udda produkter. Vi har gjort en rankning av de casinon vi kikade på och resultatet kommer här:

  1. Pixel.bet intar första plats för en utmärkt produkt för Esport 
  2. Mr Green – En mer lättnavigerad sajt som bjuder in på vår favoritsport.
  3. Betfair – tar en tredje plats för en bra bettingsida som även erbjuder betting på e-sport