Investera i Esport

INVESTERA I ESPORT

Vill man börja investera i esport bör man först sätta sig in i hur stor marknaden är och vilka möjligheter till utveckling som finns. I våran aktieskola kan du lära dig mer om hur du tar dina första steg in på aktiemarknaden.

Att investera i esport ger för många en ny dimension och en investering i ett nytt segment. Vilket följer vad som ändå får anses vara en del av framtiden inom ”idrott”. Åtminstone sett till hur esporten och bolagen i branschen har utvecklats senaste åren. Här finns en lista på dom aktier vi valt att skriva om.

Esport – en marknad som exploderat

Esporten växer kraftigt, alltifrån prispengar, sponsorer och kändisskap, till hur vi ser på sporten idag. Som ett fotbollslag håller du på dina favoriter, köper matchställ, följer idoler på Twitch och åker till stora arenor för att se event live. En vanlig tittare ser på en stream i snitt 84 minuter idag. Detta har i sin tur skapat otroliga tillfällen att marknadsföra sig i sändningarna. Med en stor fördel att med hjälp av den data vi kan få fram idag av en besökares historik kunna få en hög träffsäkerhet av ”rätt” reklam. Ett bra exempel på det ser vi i den undersökning som ad agency GMR gjort. Där 43% av dom svarande säger sig uppskatta när företag når ut till tittarna via gaming världen. Annonsplatserna blir dyrare allteftersom fler upptäckt möjligheterna, det ger i sin tur företag som Twitch, Youtube och MTG större intäkter.

investera i esport

Statistiken talar sitt tydliga språk

Asien är, som många vet, den ledande marknaden och har så varit sedan 90-talet. Även om marknaden i Nordamerika växer i en allt snabbare takt. Esport har utvecklats till en mångmiljardindustri. Som exempel omsatte esport i stort en halv miljard dollar 2016. Nära 7 miljarder 2017 och förväntas nå en omsättning på 15 miljarder 2020. En stadig tillväxt minst sagt.

Det finns ett otaligt antal anledningar till varför vi ser den här utvecklingen och varför den inte bör avta i närtid. Samhällsutvecklingen i stort, där till och med utbildningar för unga i gymnasiet har blivit en vardag, är såklart en starkt bidragande orsak till varför esport tar den platsen den gör idag. Alltifrån den tid som spenderas framför datorn, att Esport betting exploderat bland unga och den generation som växer upp med youtube-”kändisar” och gamers som idoler, likt Ninja, till den mobila närvaron vi har idag. 42% av spelmarknaden tillhör idag mobilindustrin, som väntas nå 50% av marknaden 2020. Esporten expanderar och utvecklare jobbar idag för att ta esport till våra mobiler. Ett exempel är Vainglory. Det första mobila multiplayer -online -battle arenaspelet.

investera i esport

Allt fler tittare via kanaler som Twitch och Youtube 

Under 2016 såg över 213 miljoner människor en tävlingsmatch inom esport. Med det sagt beräknar industrin att man kommer ha en tittarskara som sträcker sig upp till 303 miljoner följare i slutet av 2019. Stämmer detta beräknas alltså esporten explodera under det kommande året. I en undersökning uppger 41% av esport-tittarna att dom skulle eller med stor sannolikhet skulle betala för att se sitt favoritlag. 39% uppgav i samma undersökning att dom skulle vara beredda att betala på en per-game eller per-event basis. I en undersökning i USA uppgav 22% av Generation Y att man ser på esport, lika många som följer baseboll..

Turneringar och ligor växer

Under en kort period på ett par år har både turneringar och ligor i många fall gått från att vara igenkända till att locka hundratusentals fans. Vi har många speltitlar som League of Legends och Dota 2 där prispotterna ökat lavinartat. Till exempel så låg prispotten för The international på hela $25,532,177.00 2018. Även i Sverige ser vi intresset för större ligor öka, inom CS:GO har vi har bland annat KingofNordic men än mer spännande är den Svenska Elitserien i CS:GO(Secsgo) som Heaton med fler ligger bakom. Under Dreamhack i Globen i Augusti var FaZe nära att ta hem den första “The Intel Grand Slam” där prispotten på  $1.000.000 går direkt till spelarna själva.

Traditionella förbund satsar

Vi har även sett större förbund, som det norska och tyska fotbollsförbundet, som i närtid valt att satsa på esport. Bland annat kommer DFB starta en liga där samtliga lag i Bundesliga 1 och 2 får erbjudandet om att grunda en esportsektion och gå med i ligan. Blizzard har skapat Overwatch League som ser ut att bli en pionjär för ligaspel inom esport. Ligan ska utgå från samma system som dom traditionella sporterna i Amerika. Där varje lag är ett franchise som har ägare och är knutna till en viss stad. Ett av dom kanske största mästerskapen är eWorld Cup i FIFA, eller VM som det brukar kallas. Där har prispengarna ökat med 12,5 gånger pengarna på bara två år. Sist men inte minst har vi Fortnite, där prispotten för den kommande säsongen ligger på dryga 1 miljard. Kan vi dra några slutsatser?

Storbolagen ser möjligheter med att investera i esport

Bolagen som väljer att investera i esport blir allt fler och insatserna allt mer betydande.

Vi har dom senaste månaderna fått se alltifrån Leo Vegas köpa upp 51% av Pixel.bet, Epic Games pumpa in $100.000.000 i prispengar till att få se Svenska spel gå in som huvudsponsor för svenska landslaget och svenska esportsföreningen(SESF). Det går inte att förbise stabiliteten som börjar ta form inom esport. Där den globala marknaden värderas högre för varje dag som går. Det såg vi inte minst nu senaste när Mastercard gick in som den första globala partnern för världens största esport – League of Legends.

Utöver det har vi fått se Logitech‘s otroliga utveckling efter att ha ställt om fokus än mer mot esport och gaming. Där storsatsar man idag för att som dom själva säger, bli den klassiska sportens motsvarighet till Nike.

Vad är Esport?

“Elektronisk sport” eller esport, är definitionen av alla tävlingar och turneringar som genomförs i virtuella miljöer. Det rör sig om alltifrån tv-spel, datorspel, VR (virtual reality) till mobilspel. Samlingsnamnet ska ha myntats av arrangörerna bakom World Cyber Games i Sydkorea och därefter tagit fäste världen över. Formellt är esport i Sverige inte klassat som en idrott idag, då esporten inte är representerad i riksidrottsförbundet (RF). Svenska esportföreningen (SESF) beslutade dock 2017 att man kommer jobba för att bli erkända av RF under 2019. Esport är idag erkänt som en idrott av antingen olympiska kommitté och/eller nationella idrottsförbund i mer än 20 länder. Vilket bådar gått inför ansökan till RF.

Esport ifrågasätts allt jämt från många håll. Man ser den fysiska biten som en anledning till varför man inte kan klassa det som en idrott. Där har en forskningsrapport från ett idrottsuniversitet i Köln kanske ändrat någras uppfattning. Enligt studien så utsätts en spelare inom esport för samma stressnivåer som en racerförare. Man ligger även på en puls som går att jämföra med en maratonlöpare. Dom absolut bästa spelarna i världen utför mer än 400 knapptryckningar och beslut i minuten. Professionella esportutövare världen över är överens om att det krävs motion och god fysik för att kunna prestera på toppen.

Esportens historia

Tävlandet i datorspel började redan med arkadspel där man även på den tiden hade lag och större turneringar arrangerades. 1990 anordnade Nintendo ett världsmästerskap där deltagarna i finalen fick en varsin spelkassett i silver. A*mazing var det första TV-sända programmet som visade en tävling inom esport. Det var två australiensiska barn som tävlade i Nintendospel mot varandra. 1988 var första gången spelet Netrek spelades, spelet är det första av sitt slag där man över internet kunde spela i lag och möta andra via olika servrar. Spelet blev extra uppmärksammat när det 1993 utsågs till det första “onlinesportspelet” av Wired magazine. Tidningen som hade en viktig roll under 90-talets IT-boom.

Det klassiska Doom släpptes 1993 och blev snabbt mycket populärt, vilket är lätt att se även idag. Året efter kom uppföljaren Doom 2 och i och med det annordnade Microsoft en turnering i Virginia. Vinnaren av turneringen blev Dennis Fong, sedd som världens första pro-gamer. Samma Dennis vann tre år senaren en Quake-turnering där förstapriset inte var mindre än en Ferrari 308.

Esport i sin nuvarande skepnad formades i Sydkorea i och med en stor bredbandsexpansion som skedde samtidigt som den asiatiska finanskrisen. Finanskrisen satte många i arbetslöshet som behövde en sysselsättning och det i kombination med att internetcaféerna ökade kraftigt gjorde att esporten växte. År 2000 startade Sydkorea sitt egna esportförbund(Sveriges startades så sent som 2008). Sydkorea har ända sen dess varit ett av dom ledande länderna inom esport och det är mer regel än undantag att Sydkorea hamnar på toppen i större och viktigare turneringar. Ordet “esport” kom med i 2013 års lista över nya ord från språkrådet.

Svenska framgångar inom esport

En av dom största vinnarna genom tiderna i världsmästerskapen som arrangerades av CPL(Cyberathlete Professional League) mellan 1997-2008, är svenska “Core” som tog med sig en silvermedalj hem från turneringen i Quake 2001 i Texas.

Inom Counter-Strike är den klart starkast lysande stjärnan, som varit med och format sporten till vad den är, Emil “Heaton” Christensen. Han har genom sina framgångar med NiP, både som spelare och ledare, nu även tagit en plats i esportens Hall of Fame. Den svensk som tjänat mest på Counter-Strike CS:GO, som även ligger på en femteplats över dom som tjänat mest i världen på spelet, är ingen mindre än Olof Kajbjer som håller till i FaZe. Utöver dom personliga framgångarna så har Sverige även haft ett antal framträdande lag. Samt att vi även har deltagit i flertalet Europeiska mästerskap och Världsmästerskap där Christopher “GeT_RiGhT” Alesund varit kapten i flertalet av turneringarna.

Svenska Dota2-laget Alliance startades 2013 och är ett av dom lagen som tjänat in mest pengar inom sporten. Alliance största framgång är utan tvivel vinsten av The International 2013. En av dom mer utstickande svenska spelare då, precis som nu, är Gustav “S4” Magnusson. 2013 var han den som tjänade mest pengar inom esport. 2018 valde Gustav “S4” att ansluta till Dota2-laget Evil Geniuses.

Även Alliance’s League of Legends-lag har skördat framgång, som ett av endast tre lag som lyckats ta hem seriespelet i EU LCS.