Investera i Esport

Vill man börja investera i esport bör man först sätta sig in i hur stor marknaden är och vilka möjligheter till utveckling som finns. I våran aktieskola kan du lära dig mer om hur du tar dina första steg in på aktiemarknaden.

investera i esport

Att investera i esport ger för många en ny dimension och en investering i ett nytt segment. Vilket följer vad som ändå får anses vara en del av framtiden inom ”idrott”. Åtminstone sett till hur esporten och bolagen i branschen har utvecklats senaste åren. Här finns en lista på dom aktier vi valt att skriva om.

Esport

Esport – en marknad som exploderat

Esporten växer kraftigt, alltifrån prispengar, sponsorer och kändisskap, till hur vi ser på sporten idag. Som ett fotbollslag håller du på dina favoriter, köper matchställ, följer idoler på Twitch och åker till stora arenor för att se event live. En vanlig tittare ser på en stream i snitt 84 minuter idag. Detta har i sin tur skapat otroliga tillfällen att marknadsföra sig i sändningarna. Med en stor fördel att med hjälp av den data vi kan få fram idag av en besökares historik kunna få en hög träffsäkerhet av ”rätt” reklam. Ett bra exempel på det ser vi i den undersökning som ad agency GMR gjort. Där 43% av dom svarande säger sig uppskatta när företag når ut till tittarna via gaming världen. Annonsplatserna blir dyrare allteftersom fler upptäckt möjligheterna, det ger i sin tur företag som Twitch, Youtube och MTG större intäkter.

Esport tillväxt

Statistiken talar sitt tydliga språk

Asien är, som många vet, den ledande marknaden och har så varit sedan 90-talet. Även om marknaden i Nordamerika växer i en allt snabbare takt. Esport har utvecklats till en mångmiljardindustri. Som exempel omsatte esport i stort en halv miljard dollar 2016. Nära 700 miljoner 2017 och förväntas nå en omsättning på 1,5 miljarder 2020. En stadig tillväxt minst sagt.

 

Det finns ett otaligt antal anledningar till varför vi ser den här utvecklingen och varför den inte bör avta i närtid. Samhällsutvecklingen i stort är såklart en starkt bidragande orsak till varför esport tar den platsen den gör idag. Alltifrån den tid som spenderas framför datorn, att Esport betting exploderat bland unga och den generation som växer upp med youtube-”kändisar” och gamers som idoler, likt Ninja, till den mobila närvaron vi har idag. 42% av spelmarknaden tillhör idag mobilindustrin, som väntas nå 50% av marknaden 2020. Esporten expanderar och utvecklare jobbar idag för att ta esport till våra mobiler. Ett exempel är Vainglory. Det första mobila multiplayer -online -battle arenaspelet.

esport

Allt fler tittare via kanaler som Twitch och Youtube 

Under 2016 såg över 213 miljoner människor en tävlingsmatch inom esport. Med det sagt beräknar industrin att man kommer ha en tittarskara som sträcker sig upp till 303 miljoner följare i slutet av 2019. Stämmer detta beräknas alltså esporten explodera under det kommande året. I en undersökning uppger 41% av esport-tittarna att dom skulle eller med stor sannolikhet skulle betala för att se sitt favoritlag. 39% uppgav i samma undersökning att dom skulle vara beredda att betala på en per-game eller per-event basis. I en undersökning i USA uppgav 22% av Generation Y att man ser på esport, lika många som följer baseboll..

Turneringar och ligor växer

Under en kort period på ett par år har både turneringar och ligor i många fall gått från att vara igenkända till att locka hundratusentals fans. Vi har många speltitlar som League of Legends och Dota 2 där prispotterna ökat lavinartat. Till exempel så låg prispotten för The international på hela $25,532,177.00 2018. Även i Sverige ser vi intresset för större ligor öka, inom CS:GO har vi har bland annat KingofNordic men än mer spännande är den Svenska Elitserien i CS:GO(Secsgo) som Heaton med fler ligger bakom. Under Dreamhack i Globen i Augusti var FaZe nära att ta hem den första “The Intel Grand Slam” där prispotten på  $1.000.000 går direkt till spelarna själva.

Traditionella förbund satsar

Vi har även sett större förbund, som det norska och tyska fotbollsförbundet, som i närtid valt att satsa på esport. Bland annat kommer DFB starta en liga där samtliga lag i Bundesliga 1 och 2 får erbjudandet om att grunda en esportsektion och gå med i ligan. Blizzard har skapat Overwatch League som ser ut att bli en pionjär för ligaspel inom esport. Ligan ska utgå från samma system som dom traditionella sporterna i Amerika. Där varje lag är ett franchise som har ägare och är knutna till en viss stad. Ett av dom kanske största mästerskapen är eWorld Cup i FIFA, eller VM som det brukar kallas. Där har prispengarna ökat med 12,5 gånger pengarna på bara två år. Sist men inte minst har vi Fortnite, där prispotten för den kommande säsongen ligger på dryga 1 miljard. Kan vi dra några slutsatser?

Storbolagen ser möjligheterna med esport

Bolagen som väljer att investera i esport blir allt fler och insatserna allt mer betydande.

Vi har dom senaste månaderna fått se alltifrån Leo Vegas köpa upp 51% av Pixel.bet, Epic Games pumpa in $100.000.000 i prispengar till att få se Svenska spel gå in som huvudsponsor för svenska landslaget och svenska esportsföreningen(SESF). Det går inte att förbise stabiliteten som börjar ta form inom esport. Där den globala marknaden värderas högre för varje dag som går. Det såg vi inte minst nu senaste när Mastercard gick in som den första globala partnern för världens största esport – League of Legends.

Utöver det har vi fått se Logitech‘s otroliga utveckling efter att ha ställt om fokus än mer mot esport och gaming. Där storsatsar man idag för att som dom själva säger, bli den klassiska sportens motsvarighet till Nike.