logitech
Aktier

Logitech siktar på att bli esportens ”Nike”

Logitech International SA (LOGI) ökade omsättningen inom gaming med 75% från samma kvartal året innan.

Logitech har haft en fin utveckling senaste åren

Som sagt så ökade Logitech ’s omsättning inom gaming med hela 75% jämfört med samma period året innan. Och det är bara början enligt bolagets VD, som säger att esport har potentialen att bli världen största ”sport”. Bolaget har hängt med och utvecklat hårdvara till PC sedan 80-talet, men ser nu nya möjligheter när man plockar mark inom gaming-utrustning.

”ESports is a big story for everybody, especially everybody under the age of 25,” -Bracken Darrell, CEO Logitech

 

Logitech International SA (LOGI) är noterad på nasdaqbörsen. På tre år fram tills dagens datum är aktien +235,34%. Här finns en lista med fler börsnoterade aktier.

 

Utvecklat en gaming-mus under 2 års tid

Logitech släppte nyligen deras senaste tillskott i gaming-familjen. Bolaget har under två års tid utvecklat en trådlös gaming-mus ”G PRO Wireless Mouse” som gick loss för $150. Under processen ska över 50 esport-proffs varit med och delgett sina åsikter under utvecklingens gång. Musen har gjort sig förtjänt av stående ovationer och fått ett brett erkännande ifrån gaming-industrin efter att det vinnande laget i Overwatch League Championship ska ha använt sig av den nya modellen. Darrell står upp för deras utbud av gaming-produkter och menar att man har alltifrån headsets, tangentbord och möss framtagna för både proffs och amatörer.

 

Ta hjälp av våran aktieskola för att lära dig mer om hur du kan investera i esport

 

Vill bli esportens ”Nike”

Logitech ser en unik möjlighet inom branding och produktdesign när esporten håller på att revolutionera gaming-marknaden. Tack vare Apple så betyder varumärke väldigt mycket inom hårdvara, menar Darrell. Även om Logitech alltid har varit har varit ett företag som utvecklar hårdvara, och alltid kommer att vara om vi får gissa, så är Darrell ändå öppen för nya möjligheter och ser potentialen att börja utveckla mjukvara och plattformar. Även om han är tydlig med att det är komplicerat.

Utöver detta säger Darrell också att det är oundvikligt att esport med tiden kommer bli en egen kategori inom OS. Om och när detta händer i framtiden, hoppas bolaget att man är det självklara varumärket att vända sig till för proffsen, precis som dom gör med Nike.

leo vegas
AktieanalyserAktier

Leo Vegas äger nu 51% av Pixel.bet

Leo Vegas investerar 1,5 miljoner euro i en nyemission för 51% av esportbettingbolaget Pixel Holding.

Leo Vegas ser möjligheter med Pixel.bet

Leo Vegas försöker ändra riktning från det klassiska casinobolaget man varit tidigare. Med investeringen i Pixel.bet som är ett renodlat esportbettingbolag får man nu en ny bredd i sitt utbud. Leo Vegas gör nu intåg på en marknad som vi skrivit i ett tidigare inlägg om betting inom esport. Vissa analytiker menar på att bettingmarknaden inom esport kommer omsätta 6,7 miljarder dollar redan i år. Pinnacle är ett bra exempel på hur stort betting inom esport redan är. Det första spelet som lades inom esport på Pinnacle skedde redan 2010 och fram tills mitten på 2017 hade man tagit emot över 5 miljoner spel inom kategorin esport. Detta har gjort esport till den sjätte största ”sporten” räknat i betting volym.

”Esports is an international and fast-growing area that engages millions of viewers and players every month. With this investment in Pixel.bet we as a Group will gain unique insight into a new and fast-growing segment”

-Gustaf Hagman, LeoVegas’ Group CEO and co-founder of LeoVegas Mobile Gaming Group.

I Maj i år kunde vi läsa om Mr Green som även dom gjort en ny satsning på esport tillsammans med Gamingzone.

Många signaler pekar på att marknaden blomstrar och att det är rätt tid att investera i esport.

Pixel.bet framöver

Esport-bettingoperatören pixel.bets fokusmarknad framöver är Sverige och Norden, med stor hjälp av Leo Vegas redan befintliga organisation. På sikt ser man även en stor potential att växa internationellt framöver. Pixel.bet sitter på ett par uppskattade funktioner, bl.a. är man först ut med log-in från mobilt bankID. Sedan har man även den uppskattade funktionen med direkta uttag.

Affären väntas genomföras under det tredje kvartalet i år. Nyförvärvet kommer inte ge någon signifikativ effekt på resultatet eller Leo Vegas finanser till en börjar.

Pixel Holding Group Ltd finns med i våran lista över aktier inom esport.

call of duty
Esport

Call of Duty nästa stora ”Battle royale”-genombrott

Activision har släppt kartan för det nya Battle royale läget i Call of Duty (Se bild.)

Call of Duty kan bli Activisions nästa stora esport-explosion efter Overwatch

Activision Blizzard kan ha hittat sin nästa stora esport-gigant efter Overwatch. i måndags rullade betaversionen av det nya spelläget ”Blackout” ut till spelare världen över. Blackout är det nya Battle royale-läget i Call of Duty som släpps senare i höst. Sett på förhand och efter diverse provspelares samlade analyser så har det nya Call of Duty stor potential att slå igenom hårt.

”Early results look encouraging,” analyst Timothy O’Shea said in a note to clients Tuesday. ”Blackout mode looks like it could drive user engagement and Twitch viewership. If so, this would be a key foundation upon which ATVI could build a true eSports business akin to what it has already done with Overwatch League.”

Läs mer om marknaden i stort och om andra bolag som satsar på esport.

call of dutyBattle royale är rätt i tiden

Som sagt så har det nya spelet ett så kallat Battle royale-läge. ”Battle royale” har det senaste året snällt sagt exploderat genom Epic Games megahit ”Fortnite” och ”PlayerUnknown’s Battlegrounds”. Spelläget kan liknas vid ”Hunger games”, 100 spelare släpps ner på en spelplan för att eliminera sina motståndare och tillslut vara den sista spelaren att överleva.

 

”But there’s no question that in terms of gameplay, and in particular gunplay, Blackout is streets ahead of the competition. PUBG in particular feels painfully amateurish by comparison and given how successful – and enjoyable – that game has been despite its many technical deficiencies it’s almost frightening to think how well Blackout is likely to do when it actually controls and plays like a top-of-the-line shooter.”

Business Insider förutspår att Battle royale-genern kommer generera uppemot 2 miljarder dollar under 2018 och väntas dra in hisnande 20 miljarder dollar under 2019. Det återstår att se om dom har rätt.

 

Spelinfo (Call of Duty):

Släpps: 12 October 2018

Utgivare: Activision

Utvecklare: Treyarch

Konsoler: PC, Xbox One och PlayStation 4

 

Kom igång med ditt sparande med hjälp av våran aktieskola

irootfor
Esport

Irootfor – Störst i världen på esport merchandise

Irootfor fortsätter att växa via förvärv

Irootfor siktar på att nå toppen inom esport merchandise

Irootfor startades för drygt 3 år sedan och har sin bas i lilla Fjärås utanför Göteborg. Bolaget är idag i full färd att bygga ett som dom själva kallar det ”House of brands” med esportinriktning. Irootfor anses idag vara en ansedd och etablerad aktör inom esport med ett par återförsäljare och distributörer sedan tidigare på flertalet marknader.

Under dom senaste 12 månaderna har man gjort två större förvärv i Orcbite och X-Gamer. Orcbite som startades redan 2012, är ett etablerat varumärke inom gamingkretsar och har en stark inriktning på mode inom esport, gaming och MMA.  I sortimentet finns bland annat hoodies, spelartröjor, kepsar och t-shirts. Bolaget räknar med att omsätta 1,5 miljoner kronor under 2018 och har som mål att nå en omsättning på 10 miljoner 2020. Det senaste förvärvet är Brittiska X-Gamer. X-Gamer är till största delen kända för sin energidryck. Dom båda grundarna är kvar i bolaget efter uppköpet med sina ägarandelar.

 

Här finns en lista på fler bolag med fokus på esport.

 

Flertalet distributörer världen över

Irootfor meddelar att man redan har utarbetade planer för hur man ska få X-Gamer att växa. Bland annat i Tyskland, Ryssland och Storbritannien. Men även på den Amerikanska- och Kinesiska marknaden har man sedan tidigare ett par etablerat lager- och distributionscentraler. Bolagets fokus kommer nu ligga på att lansera nya produkter då utbudet är rätt tunt, samt som många andra jobba med sponsorskap och samarbeten med esportare/influencers. Irootfors VD har höga förhoppningar på X-Gamer och tror att man kommer nå en omsättning på runt 40 miljoner på årsbasis.

Sedan tidigare äger man även Fadecase som tillverkar och säljer fysiska produkter med olika skins, dvs särskilda motiv. Däribland musmattor.

Irootfor AB meddelande efter det senaste köpet att man är öppen för fler uppköp under året.

 

Läs mer om marknaden i stort inom esport och hur du går tillväga för att börja investera.

sjöö sandström
Esport

SJÖÖ SANDSTRÖM ny partner till Elitserien

SJÖÖ SANDSTRÖM blir officiell ”Time keeper” för Svenskan Elitserien

SJÖÖ SANDSTRÖM visar vägen

Många företag ser potentialen, både i den nystartade satsningen Svenska Elitserien i CS:GO men även runt esport i stort. SJÖÖ SANDSTRÖM är nu ett av dom företagen som väljer att bli en del av satsningen. I ett pressmeddelande idag gick bolaget ut med att man blir officiell parter till Elitserien. Den exklusiva klocktillverkaren är van att jobba med svenska atleter och ser nu möjligheten att bredda sina samarbeten:

”Vi har en lång tradition av att jobba med framstående atleter i traditionell idrott. Nu tar vi steget in i esport och vi ser framemot att jobba med de digitala atleter Svenska Elitserien kommer ta fram. Den svenska esport traditionen är stark och vi är stolta över att få vara med och stötta den.”

-säger Kristofer Johansson Managing Partner, i ett pressmeddelande

SJÖÖ SANDSTRÖM kommer även efter turneringens slut tillhandahålla en limited edition klocka för vinnarna och dom mest värdefulla spelarna av Elitserien 2018. Utöver det kommer man även ta fram en ny modell i deras kollektion som ska vara förankrad till esport.

 

Elitserien drar igång den 18 September.

gamingzone
Esport

Gamingzone och MRG har utsett VD för ny esportssatsning

Mr Green kommer tillsammans med Gamingzone skapa en ny community för esport.

 

Mr Green och Gamingzone Entertainment har hittat en VD för sin esportssatsning

Det var i ett pressmeddelande den 21 Maj i år som bolagen gick ut med informationen om att man gemensamt kommer starta ett bolag med inriktning på esport. Bolaget, vars namn ännu inte är officiellt, kommer vara en nystartad community med fokus på underhållning och nyheter. Det kommer även ges möjligheter till spelande. Vilket ändå får ses som väntat med tanke på vilka bolag som ligger bakom. Även om det inte uttrycks som något prio i pressmeddelandet. Den som ska styra denna skuta är ingen mindre än den nyblivne VD:n  Niklas Grawé. Niklas har en gedigen erfarenhet från bolaget Tre och kommer närmast från en post som VD får Hallon, som han varit med och byggt upp. Utöver det har han varit med och byggt upp både Groupon och Wayfinder. Med Niklas digitala kompetens och sin erfarenhet av att bygga upp verksamheter så ser detta ljust ut.

”Vår ambition är att alla esportsföljare ska älska att vara i vår community.”

-säger Niklas Grawé

Ett helt klart spännande sammarbete där ett växande Mr Green med en bred portfölj av iGamingsajter tar hjälp av en gedigen ”esport-expert” i Gamingzone för att nå ut till en ny typ av marknad. Vi skrev tidigare om hur stor marknaden för betting inom esport väntas bli, vilket även Mr Green har insett.

”Underhållning och betting inom esports är ännu i sin linda. Vi är övertygade om att det finns intressanta och underhållande sätt att erbjuda följarna något mer än de satsningar som förekommit fram tills nu”

-säger Karl Mikael Cakste, Gamingzones grundare

Lanseringen av bolaget väntas ske nu i höst. Bolaget ägs till 55% av Mr Green och 45% av Gamingzone Entertainment.

Red Reserve
AktieanalyserAktier

Red Reserve – Esportlag tog klivet till börsen

Red Reserve Entertainment (REDR)

Red Reserve – första esportlaget i Sverige att gå ut på börsen

Red Reserve har stora planer inför framtiden där man nu väljer att ta en position innan den stora boomen inom esport slår till. Ambitionen är att bli ett av världens starkaste varumärken inom esport. Under Q1 i år har företag fått in sponsoravtal till ett värde på uppemot 2 miljoner från bla. hårdvarutillverkare inom gaming.

Bolaget har länge varit mest kända för sitt lag inom ”Call of Duty World War II” men under Juni gick man ut med att man signat den forna GODSENT-linan med bla. disco doplan och twist som har erfarenhet från spel i bla. Fnatic.

Truppen som signades 2018-06-14:

Sweden Fredrik ’freddieb Buö

Sweden Hampus ’hampus’ Poser

Sweden Joakim ’disco doplan’ Gidetun

Sweden Ludvig ’Brollan’ Brolin

Sweden Simon ’twist’ Eliasson

 

Vill hitta fler inkomstkällor

Trotts goda framgångar och stora prispengar, där man räknar med att spela in 5 miljoner i prispengar under året, så har ledningen högre mål. Man vill hitta flera typer av inkomstkällor som ska kunna generera större intäkter framöver. Bland dessa inkomstkällor pratas det om mersch, tv-intäkter och spelarförsäljningar. En annan stor inkomst kommer ligga i sponsorer. Där har man under året som sagt skrivit avtal som genererat uppåt 2 miljoner, vilket Red Reserves VD Patrik Andersson påtalat bara är början. Intresset ska vara stort för företaget och i och med dessa sponsorer och kommande avtal fortsätter man hålla fokus på att växa som varumärke. Trotts att esporten vuxit så det knakar så ser vi hur marknaden fortfarande är i sin linda. Speciellt när det kommer till det kommersiella. Förra året var en milstolpe då esport för första gången hade fler tittare online än traditionell sport.

Konkurrensen kommer dom kommande åren att bli stor. Många bolag kommer startas både i Sverige och i EU för att ta del av marknaden. Red reserve känner sig dock bekväma med att ligga i framkant. Man räknar med att den riktiga boomen och ökningen i omsättning ligger ett par år framåt i tiden.

 

Här är en lista på fler esportinriktade bolag som finns på börsen.

Landslaget
Esport

11 Spelare representerar svenska landslaget i esport-VM

Uttagningen av det svenska landslaget i CS:GO, LoL och Tekken är avgjort.

Landslaget reser till Taiwan i November

Efter ett par veckors kval står det nu klart. Förra helgen gjorde dom bästa i Sverige upp om vilka som skulle ta plats i det svenska landslaget inför VM i Taiwan. Den avslutande turneringen hölls i Stockholm i ESEN eSports regi. Truppen består av 11 spelare, 2 fulla lag inom CS:GO och League of Legends samt en spelar inom Tekken som är individuellt.

Vi har tidigare rapporterat om att SVFF har bildat det första svenska landslaget i FIFA.

 

Sveriges samtliga representanter:

Representanter för Sverige i Counter-Strike

Aron ”xajdish” Fredriksson

Alfred ”RuStY” Karlsson

Hugo ”HugoXD” Hallgren

Hugo ”ZER” Halvorsen

Benjamin ”Bendji” Söderena.

 

Representanter för Sverige i League of Legends

Jakob ”Cookie” Fransson

Jonathan ”Backlund” Bäcklund

Erik ”Treatz” Wessén

Anton ”Viking” Andersson

Olof ”Flaxxish” Medin.

 

Representant för Sverige  i Tekken

Christoffer ”Cyrox” Molander.

 

Esport-VM hålls i Kaohsiung Arena, Taiwan i November. Arenan har en kapacitet på 15 000 besökare. VM har ett deltagande på mer än 50 nationer och spelen följs av miljoner tittare över hela världen.

secsgo
Esport

secsgo – Svenska Elitserien CS:GO

Secsgo – Ett spännande initiativ för att främja sporten. Den nystartade Elitserien ska ta cs:go i Sverige till nya höjder.

Secsgo.se ska ge oetablerade lag chansen

Igår spelades den sista runda av regionskvalet. Elitserien är tänkt att bredda möjligheterna och ge fler en chans att ta sig till toppen. Idag består eliten av en väldigt lite skara spelare/lag och det finns inge naturlig väg dit. Elitserien är tänkt som en språngbräda för att kunna ta sig in och upp till nästa nivå.

”Avsaknaden av lokala tävlingar resulterar i att miljontals talanger världen över faller bort i brist på resurser. Det är något som jag länge velat ändra på och nu har jag hittat flera viktiga aktörer som känner som jag och står bakom mig i projektet. Min vision är att Svenska Elitserien i esport ska spegla det SHL gör för hockey och det Allsvenskan gör för fotboll. På sikt ska lagen kunna leva på esport, precis som många kan leva på att spela division ett i fotboll.”

-Tommy ’Potti’ Ingemarsson

Elitserien kommer tillföra ett bredare intresse, en naturlig plattform att tävla på och bygga en stark grund inför framtiden. Idag är det 750.000:- i prispotten, en summa som utan tvekan kommer öka med tiden och målsättningen är att lagen ska kunna leva på att spela på den högsta nivån. Varje dag spelar 310 000 personer CS och 370 000 personer i Sverige tittar dagligen på esport. Idag saknas dock välfungerande strukturer och organiserade tävlingar inom esporten. Andra mer traditionella sporter har länge haft organiserade ungdomstävlingar, något dom nu vill möjliggöra för ungdomar som är intresserade av esport och vill ta det till en professionell nivå.

Upplägget

Landet delas först in i fyra regioner: Syd, Väst, Öst och Nord. Först spelas tre kval inom varje region och varje regionskval innehåller 32 lag. Den som kniper förstaplatsen direktkvalificeras till Elitserien medans dom som placerar sig på plats 2-4 hamnar i regionserien för respektive region. Elitserien kommer direktsändas via Twitch. Serien kommer avslutas med ett slutspel bestående av dom 4 bästa lagen som får slås om prispotten.

OS
Event

”Våldsamma” spel har ingen plats i OS

Turerna om ett OS med esport inräknat har varit många och fler lär dom bli kommande år.

Våldet stoppar esport från en plats i OS

Dom senaste dagarna har det rapporterats från många håll om esportens framtid inom OS. Det hela grundade sig i att den olympiska kommitténs president Thomas Bach, i ett uttalande ska ha sagt att våldet inom många titlar som CS:GO, Overwatch, C.o.D och Street Fighter sätter stopp för ett inträde i finrummet.

We cannot have in the Olympic program a game which is promoting violence or discrimination. So-called killer games. They, from our point of view, are contradictory to the Olympic values and cannot therefore be accepted.

-Thomas Bach

Spekulationerna har därefter varit många. Redan förra året godkände den Olympiska kommittén esport som en faktiskt sport, vilket var ett stort framsteg. Efter godkännandet och uttalandet om att våldsamma spel inte hör hemma i OS, så har tankarna och fokuset riktats mot titlar som mer efterliknar dom ”vanliga” sporterna som NHL, NBA, NFL och FIFA (som vi nämnt tidigare har stor potential). Som ett exempel på vidden kring dessa titlar så har vi FIFA eWorld Cup. VM arrangerades den 2-4 Augusti och blev en stor succé med fler än 29 miljoner tittare, över 400% mer än året innan.

IeSF i långtgående samtal om OS i Paris 2024

Under senaste Asian Games i Jakarta fick esport för första gången ta plats. Även om det ”bara” var som en demonstrationssport i sammanhanget. År 2022 ska esport för första gången vara en fullvärdig representant i tävlingssammanhang. Nu pratas det om att man redan tills dess ska börja lägga fokus på vilken typ av spel man vill ha med. För att då förhoppningsvis ge en annan bild av esport. En av dom ansvariga under Asian games var tydlig med att spelen måste passa in i kulturen och värderingarna av OS för att ha en chans. Där hör inte våld hemma.

The International e-Sports Federation (IeSF) jobbar nu febrilt för att få med esport till kommande OS i Paris 2024. Även där som en uppvisningssport. Den lokal organisationskommittén och staden ska enligt uttalanden stötta detta.

Potentialen för marknaden

Med den marknaden som växer fram skapas nya möjligheter för marknadsförare, broadcasters och företag att bättra på sin omsättning. Nu när esport börjar tas mer allvarligt för varje dag som går och lockar större publik skapas en fin ROI via sponsring av spelare, turneringar och marknadsföring runt om på större events. Det pratas ofta om millennials och generation Z som svåråtkomlig för marknadsförare, där ska nu esporten vara en exemplarisk ingång för att nå ut till den yngre generationen.