Stockholm International Esport Awards
Event

Stockholm International Esport Awards 2018

Sthesa – Stockholm International Esport Awards

Stockholm International Esport AwardsStockholm International Esport Awards

Sverige första gala för esport gick alltså av stapeln igår. Ett stort steg i rätt riktning för hela esport-scenen. Dagen efter Dreamhackfinalen i globen. Innan den officiella galan utsåg man vinnarna i dom nordiska kategorierna. Där fick vi se tre vinnare som för första gången fick ta emot priset i vardera kategori.

Det Danska CS:GO-laget Astralis, som vi så sent som igår fick se spela finalen i Dreamhack Masters, plockade föga förvånande hem priset som: ”Nordic Team Of The Year”. Därefter följde vinnarna av ”Nordic Player Of The Year” och ”Nordic Broadcaster Of The Year”, där den finska Dota2-spelaren Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen utsågs till vinnare av det första priset och Dota2-legenden tillika streamern Henrik “AdmiralBulldog” Ahnberg tog hem det andra.

 

”Ninja” är tittarnas favorit

Förhandsfavoriten Tyler ”Ninja” Blevins blev framröstad av folket till ”Profile Of The Year”, även om det sägs ha varit en oväntat tajt uppgörelse.

 

Fler vinnare under kvällen

Ukrainaren Oleksandr “s1mple” Kostyliev vinner priset som ”Player Of The Year”

Astralis plockar hem sitt andra pris för kvällen när man utses till ”Team Of The Year”

Overwatch-castern Mitch ”Uber” Leslie tog hem priset som ”The On Camera Talent Of The Year”

Robin ”ropz” Kool vinner priset som ”Breakthrough Of The Year”

”Tournament Of The Year” föll till TI7, där även Team Liquids sjuka runda under samma turneringen utsågs till ”The Moment Of The Year”

dreamhack
Event

Dreamhack Masters 2018 i Globen är avgjort!

Dreamhack Masters är över. Som segrare i Globen stod till sist North efter en stark insats i finalen.

Heldanskt i Dreamhack-final

Vi fick se dom två bästa lagen i Danmark. Med spelare från samma land där dom flesta spelat både ihop och mot varandra åtskilliga gång, var det upplagt för en riktig stormatch. Lagen möttes redan i gruppspelet, där vann överraskande North efter två fina insatser på Inferno och Mirage. Favorittippade Astralis tog sig trotts förlusten bekvämt vidare till final efter att ha slagit ut hemmafavoriten NIP med 2-0 i semin. Mer överraskande får vi ändå säga att North varit. Man slog som sagt Astralis i gruppspelet, man körde ut andrarankade Na`Vi för att sedan slå Mousesports i sin semi efter att ha legat under och vänt matchen till en 2-1 seger.

Lineups:

Astralis

  • Dreamhack Nicolai ’device’ Reedtz
  • Dreamhack Peter ’dupreeh’ Rasmussen
  • Dreamhack Andreas ’Xyp9x’ Højsleth
  • Dreamhack Emil ’Magisk’ Reif
  • Dreamhack Lukas ’gla1ve’ Rossander

North

  • Dreamhack Markus ’Kjaerbye’ Kjærbye
  • Dreamhack Valdemar ’valde’ Bjørn Vangså
  • Dreamhack Philip ’aizy’ Aistrup
  • Dreamhack Nikolaj ’niko’ Kristensen
  • Dreamhack Mathias ’MSL’ Lauridsen

dreamhack

Fullsatt i Globen

Ett nära på fullsatt globen fick bevittna Astralis tuffa start där North hade en totalledning på hela 19-1 i ronder som mest innan Astralis kom in i matchen. Därifrån lyckas Astralis få till sitt stabila spel dom är kända för och det såg länge ut som att Astralis skulle hålla i detta in i mål. På tredje och sista kartan gör dock North gör en heroisk insats och tar hem vinsten efter underläge i halvtid.

Förhandsfavoriten tillika förstarankade Astralis åker alltså på stryk i finalen där North tillslut står som segrare av bucklan och $100.000 efter en spännande 2-1 seger med resultaten 1-16, 16-6, 11-16.

 

Efter att ha blivit utslagna i kvartsfinalen missade FaZe därmed chansen att ta hem den första Intel Grand Slam i Globen.

 

Läs mer om Astralis Major-vinst i London

G:loot
AktieanalyserAktier

G:loot mot börsnotering

G:loot tillhandahåller en plattform för tävlingar och turneringar inom esport.

G:loot mot börsen

Det svenska bolaget G:loot med Patrik Nybladh i spetsen grundades förra året och fick omgående in en summa på friska 100 miljoner i riskkapital för kommande investeringar och marknadsföring. Man har som målsättning att nå en miljardomsättning inom 3 år vilket sätter hög press på kundanskaffningen den närmaste tiden. Idag uppges cirka 100.000 spelare per månad utnyttja G:loots plattform.

För drygt fyra år sedan Startade Patrik tillsammans med hans medgrundare plattformen Gumbler som riktar sig mot mobilspel, som idag ingår i samma bolag. Under fjolåret omsatte bolaget 20 miljoner, en summa som väntas öka markant dom närmaste åren.

 

G:loot

G:loot vill bredda scenen

Affärsidén är enkel men effektiv. Man vill låta vem som helst tävla om pengar, ett sett att bredda marknaden. Idag är det cirka 500 spelare inom esport som gör upp om i princip alla prispengar, där vill G:loot göra skillnad. Intäkterna bygger på att alla som väljer att spela betalar en startavgift för den turneringen man vill ställa upp i. Därefter tar man även 10% av vinstbeloppet spelarna vinner. G:loot tillhandahåller bl.a. GLL som är en av dom mest framgångsrika ligorna världen över inom PlayerUnknown’s Battlegrounds.

Kinguin PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS 728x90

Swedbank Robur en av investerarna

Swedbank Robur är en av dom större investerarna som tror på bolaget. Ett par av fonderna inom SR har mandat att investera i onoterade bolag om företaget har för avsikt att noteras inom ett år, vilket ger oss en viss bekräftelse om vart detta bärgar. Idag anses man inte bara vara det största renodlade epsortbolaget på den svenska markanden utan även tillskrivit sig den största investeringen gjord i ett esportbolag i Norden. I den senaste investeringsrundan tvingades man tom. tacka nej till nya investerare, vilket är ett gott tecken.

”G:loot är ett spännande bolag med en extremt skalbar produkt. Vi tror att G:loot har stora möjligheter att utvecklas till en av de största aktörerna inom e-sportvärlden”

-Carl Armfeldt, portföljförvaltare på Swedbank Robur.

Internationella aktörer ska ha närvarat på Event

Di Digital gick inför G:loots event i Stockholm ut med att representanter för Tencent och Softbank skulle närvara för att följa turneringen och samtala med bolaget. Bolaget har nu gått ut med att större internationella aktörer faktiskt ska ha närvarat.

fifa
Esport

SVFF bildar Esportlandslag – i FIFA

Tidigare i somras meddelade Svenska fotbollsförbundet att man bilder Sveriges första landslag – i FIFA.

Svenska fotbollsförbundet ser möjligheter med FIFA och esport

Länder som Belgien, Tyskland och Frankrike ligger i framkant och bildade tidigare i våras sina landslag inom FIFA. Nu väljer alltså SVFF att göra samma sak och menar på att det är rätt tajming för en satsning. Spelet har utvecklats till en stark plattform för unga fotbollsintresserade och Håkan Sjöstrand menar på att det är ett spännande verktyg inför framtiden. Det finns goda exempel på spelare som använt FIFA för att skapa bättre spelförståelse och teknikutveckling. Håkan menar även på att det kommer kunna gynna framtida ledarskapsutbildningar. Ett landslag i FIFA skapar även fler möjligheter för spelare och unga att få chansen att representera Sverige på ett internationellt plan.

DFB satsar på ”eSoccer”

F.d världsmästare blir förbundskapten

Sverige har länge haft framstående spelare inom FIFA. Inte minst den f.d världsmästaren tillika nyblivne förbundskaptenen  Ivan ”BorasLegend” Lapanje. Ivan kommer tillsammans med den Assisterande förbundskaptenen Pontus ”GGFrolle” Frostvik få ansvaret att driva detta spännande projekt. Ivan som kommer agera spelande ledare medans Pontus står vid sidan om, är ansvarig för att ta ut truppen inför framtiden. Hittills är två spelare klara för landslaget. Det rör sig alltså om Simon ”Zimme” Nystedt, till vardags i Roma och Olle “Ollelito” Arbin till vardags i Team Tropse.

Officiellt VM 2020

VM anordnas redan idag även om det formatet mer kan liknas vid ett klubblags-VM. Fler länder väntas i närtid bilda egna landslag och man ser med förhoppningar på att ett VM kommer kunna spelas om 2 år. Den första officiella landskampen för vårat landslag är planerad att spelas under hösten. Under sommaren väntas Ivan fylla den sista platsen i truppen, som enligt honom är öppen för vem som helst. Ledningen vill att detta ska vara en drifkraft för alla unga där ute. Man menar på att man kommer följa dom spelare som presterat bra i turneringar fram tills idag.

fortnite
Esport

Epic pumpar in $100.000.000 i Fortnite

Fortnite blev i Maj världens största esport, åtminstone sett till prispengar. Epic Games valde då att pumpa in $100.000.000 inför säsongen 18-19.

Fortnite-hypen lever i allra högsta grad

Lite mer än ett år efter att succéspelet släppts väljer alltså Epic att gå in med 100 miljoner dollar i prispengar för att hålla kvar intresset. Vilket samtidigt enligt vissa har gjort Fortnite till den största esporten just nu. Analytiker menar att det visar på hur pass mycket Epic har dragit in på spelet och vad det är värt. Historisk har den högst prispotten legat i Dota 2, där spelet 2017 genererade $38 miljoner i totala prispengar under året. Den enskilt största prissumman för ett event var under The International 7, Dota 2, där prissumman landade på $25 miljoner.

”It’s the biggest I’ve seen … This is pretty phenomenal.”

-Wedbush gaming analyst Michael Pachter.

45 miljoner spelare världen över

Epic lanserade sitt ”battle royale”-mode i September till både PC och diverse konsoler, en variant som tillåter upp till 100 spelare i samma game. Epic gick i Januari ut med att man hade haft mer än 45 miljoner spelare världen över.  Idag har spelet även släppts in en mobilanpassad form. Spelets livslängd har många gånger diskuterats, det är ett ungt och relativt simpelt upplägg och hittills har intresset byggt på turneringar men framförallt alla streamers, där ”Ninja” är världens mest kända streamer. Fortnite är allt som oftast det mest streamade spelet på Twitch.

 

The Intel Grand Slam
Event

The Intel Grand Slam

Dreamhack Masters som är en del av det nykomponerade The Intel Grand Slam går idag av stapeln i Stockholm, Globen.

The Intel Grand Slam Season 1

The Intel Grand Slam går till det lag som först når 4 vinster utav 10 events annordnade av ESL och/eller Dreamhack Masters(båda i regi av MTG). När ett lag vunnit ett event har laget under dom nästkommande eventen 9 chanser på sig att plocka hem sina 3 återstående vinster. Prispotten på $1.000.000 går direkt till spelarna, vilket får ses som anmärkningsvärt. Sju lag har idag en pågående streak för The Grand Slam, med FaZe som ända lag på 3 vinster.

FaZe vinner öppningsmatch efter 16-16 vid FT

dreamhack

FaZe med svenska Olof ”olofmeister” Kajbjer måste vinna turneringen i Stockholm för att ta hem den första säsongen av Grand Slam innan man tappar poängen från vinsten i ESL One New York 2017. I den inledande matchen slår FaZe Heroic med 19-16 efter lika vid full tid.

Kuriosa: Vid sidan av chansen till en Grand Slam så finns det en fix-bonus. Det lag som lyckas slå ett lag som har en 3-vinst streak i en Final belönas med en bonus på $100.000.

Dreamhack Masters 2018 spelas i Stockholm och pågår mellan den 29/8-2/9.

esen esports
Aktier

ESEN eSports (ESEN) – Snabbanalys

ESEN eSports är ett Svenskt sändningsbolag för esport och gaming. Företaget står bakom och distribuerar stora esportturneringar som King of Nordic och King of Nordic Overwatch Cup m.fl.. Samt producerar sändningar under större turneringar på events.

ESEN eSports bygger för framtiden

Precis som vi nämnt tidigare så har man signat avtal med Telia och Svenska spel inför det stundande VM-kvalet. Detta ses som ett styrkebesked enligt en del. Men det är samtidigt många frågetecken som kvarstår kring bolaget, framförallt är det bolagets ”unga ålder” och finanser som inte känns helt betryggande.

Bolaget grundades 2015 av personer med ett förflutet som spelare. Esporten växer så det knakar minst sagt och ESEN eSports har planer på växla upp för att dra ifrån konkurrenterna och ta platsen som ett av dom större sändningsbolagen. Bolagets intäkter kommer från sponsorer och kampanjer som placeras i deras sändningar. Uppmärksamheten och antalet företag som börjat få upp ögonen för marknaden ökar kraftigt och kostnaderna för att marknadsföra sig på en så pass optimal plattform ökar i samma takt.

Mycket pekar på att det är vinnande koncept framförallt så länge man kan fortsätta anordna turneringar i egen regi. Men det finns såklart utmaningar. Speciellt då man är ett ungt företag i en bransch som är i en extrem tillväxtfas. Många börjar som sagt få upp ögonen för marknaden och vi kan förvänta oss att allt fler bolag startas i förhoppningen om att kunna ta del av vinsten. ESEN’s kanske bästa fördel är det försprånget man skapat.

 

ESEN eSports tar till med nyemission

 

Turneringar i egen regi

Man driver och utvecklar turneringsformatet King of Nordic (KoN) som man hållit igång i över 10 säsonger. Turneringarna anordnas inom ett par speltitlar men avsikten är att fortsätta utvidga formatet. Den stora fördelen är att man äger all rätt till dessa turneringar, med allt det innebär. Framåt finns planer på att skapa Swedish hockey League inom esport, uppenbart en motsvarighet till den klassiska SHL. Tittarantalet börjar växa kring titlar som nhl, nba och fifa men det saknas i mångt och mycket strukturerade turneringar i sammanhanget, där har dom en fördel att bygga vidare på.

 

Läs gärna våra andra snabbrapporter om liknande bolag.

Esport betting
Esport

Esport betting – $23,5 miljarder år 2020

Esport betting och gambling ökar bland medborgarna. Omsättningen väntas mångdubblas dom kommande åren med ett prognostiserat värde på 23,5 miljarder dollar år 2020. En stark och bidragande anledning till att investera i esport.

Esport betting, en ny nisch

Esport betting är ett relativt nytt fenomen, åtminstone i den skalan vi ser idag. Varje månad görs det i runda slängar 80.000 sökningar på CSGO Betting och CSGO Gambling. Först och främst bör vi gå igenom definitionen av betting och gambling där det finns två olika typer av spelande inom esport idag. Den ena sida är oldschool-varianten. Oddsspel som vi är vana vid och som allt fler större plattformar som bet365, betsson osv. tar in i sitt utbud. Den andra sidan är bettande med köpta eller vunna skins i spelen. Den sidan har fått en hel del kritik dom senaste åren. Inte minst för att marknaden är så pass oreglerad. Men även för att man tagit bettingen ner i åldrarna och skapat ett beroende bland väldigt många unga.

esport betting statistikOmsättningen väntas explodera fram till 2020

I och med att man öppnat upp den svenska spelmarknaden och låter alla spelbolag ansöka om spellicenser så kommer utbudet av spel på esport att öka dom kommande månaderna. Detta utgör såklart en obetydande lite del av den totala omsättningen i världen. Men det är ett bra exempel på den breddningen som är på väg.

2015 omsatte esport betting $315 miljoner och trotts förbudet av sports betting i större delar av USA så väntas omsättningen landa på runt $6,7 miljarder redan i år. Ser vi framåt ett par år så spås omsättningen nå 23,5 miljarder år 2020. En siffra som för bara några år sedan ansågs vara en fantasisumma. Även livebetting väntas dubblas ett par gånger om under samma period. Med tanke på den expansionen vi sett inom livebetting när det kommer till den vanliga sports bettingen så lär inte det var några konstigheter.

Mark Cuban investerar i Unikrn

Lite fun facts. Ägaren till basketlaget Dallas Mavericks, tillika dot-com investeraren Mark Cuban som byggt en förmögenhet i tech-världen har valt att investera i bolaget Unikrn. Unikrn jobbar med oddssättning och betting inom esport.

ESEN
Esport

Telia och Svenska spel skriver avtal med ESEN eSports

ESEN eSports har ett flerårigt avtal med SESF sedan tidigare som ger dom rätten att arrangera och sända det svenska VM-kvalet. Dom senaste veckorna har vi nu alltså fått se både Telia och Svenska spel skriva avtal med ESEN eSports inför den stundande svenska landslagsuttagningen och VM-kvalet i höst.

Svenska spel gick tidigare i år ut med att man tar på sig rollen som huvudsponsor för landslaget och svenska esportsföreningen(SESF). Nu har alltså Telia valt att gå in som officiell partner till det svenska landslaget.

ESEN eSports framtidsvision

ESEN eSports har en vision om att få ett erkännande kring esporten, man vill bla. se ett VM, EM och OS i framtiden. Genom samarbetet med Telia som varit med och byggt upp vår digitala struktur och Svenska spel som för många associeras med idrott hoppas man nu vara på god väg. Sverige ligger i framkant när det kommer till esport och storföretagens intåg ger en signal om en ny typ av stabilitet och seriositet i branschen.

vodafone
Aktier

Modern Times Group (MTG) – Snabbanalys

Modern Times Group (MTG) är ett internationellt medieföretag verksamma på sex kontinenter och inkl. tv-kanaler, produktion och distribution, radiostationer, online plattformar och större nätverk.

MTG

MTG – MTGx Esport och gaming divisionen

Q4 2017 var första gången MTGx visade vinst (det som till stor del kommer innefatta det ”nya MTG” när hela bolagsuppdelningen är klar). Samtidigt steg den organiska försäljningen med 71% främst pga. tillväxten inom esport. Frågar du bolaget själv så anser dom sig vara störst i världen på esport. En rimlig förklaring till detta är, som dom själva uttrycker, att ca 34% av alla startade streams på Twitch kommer från just MTG:s produktioner.

Med en budget för nyinvesteringar på i runda slängar 3,3 miljarder har man öppnat upp för nya förvärv när tillfällen uppstår. MTG(x) kommer efter uppdelningen bestå av 4 huvudgrupper, Esport, gaming, digital video content och övriga verksamheter. 2018 har rullat på i rätt riktning även om man har fått tagit smällar. Det fick vi inte minst se i senaste rapporten, där även aktien föll som en konsekvens av detta. Den största anledningen sägs vara uppskjutningen av den omtalade uppdelningen samt alla dom omkostnader som uppstår när man gör en större organisation som denna.

40% fler som betalade för att se på esport Q4 2017 jämfört med året innan

Precis som vi förklara under Investera i esport så växer tittarantalet. En analys gjord av Mediavision visar att allt fler väljer att betala för att titta på e-sport. Runt 20% av esport-tittarna i Norden valde att betalade för att titta under Q4 2017. Det är en ökning på över 40% jämfört med samma kvartal året innan. Runt 75% av svenska esport-tittare visar på en betalningsvilja när det kommer till specifika funktioner hos streamingtjänster av sport. En av dom funktionerna ska som förståeligt vara annonsfria sändningar. Enligt samma analys expanderar den nordiska marknaden för esport och rapporten visar att närmre 650 000 nordbor ser på esport dagligen. Det må vara runt samma tittarskara som under 2016 men skillnaden är stor i antalet timmar varje person i snitt tittar.

I Di Digitals intervju med MTG:s vd Madsen förklarar han att dom sett en rejäl ökning av medieintresset och sponsorer när det kommer till esport. MTG har idag närmre 40 kanaler som streamar och följer turneringar vilket bäddar för en kommande tillväxt i bolaget dom närmaste åren.

MTG:s nästa kvartalsrapport släpps den 23/10.

 

Läs gärna våra andra snabbrapporter om liknande bolag.