santander
Esport

Santander stöttar norska esport-landslaget

Santander står bakom den norska satsningen på esport

santander

NFF satsar stort på esport inför framtiden

Det norska fotbollsförbundet är i full färd att ta ut truppen bestående av 6-8 spelare som ska representera landet i kommande mästerskap. Spelare från hela landet har fått chansen att tävla sig till en plats i laget. Från början var det över 350 personer som var med i kvalet som anordnades via Facebook och spelades online. Samtliga med för att tävla om en plats i finalrundan som består av 64 spelare. Finalen kommer hållas offline i Ullevaal stadium den 13 oktober och kommer streamas och sändas på TV2, innan det norska landslaget (i klassisk bemärkelse) ska möta Slovenien i Nations League.

Norge ses som en pionjär

Den administrativa ledaren för projektet, Mats Theie Bretvik, säger att grundambitionen är att kunna få ihop en trupp som kan hävda sig i träningslandskamper. Samt vara rustade på bästa möjliga sätt inför kommande mästerskap. Han berättar även att både UEFA och FIFA jobbar med fotbollsförbund världen över för att bygga upp en struktur inför framtiden.

“Esport is a growing phenomenon, played by both boys and girls, is global and can be played all year. We believe Esport also helps strengthen the overall football interest and is pleased that an actor like Santander will help us develop this offer”

-Erik Loe, NFF

Vinnaren av turneringen kommer bli erbjuden en direktplats i landslaget. Idag är endast en spelare uttagen – Marius Hjerpseth. Norge framställs som en pionjär när det kommer till förbundets inställning och satsning på esport och utveckling. Speciellt hur dom väver samman esport med den klassiska fotbollen.

SVFF var tidigt ute med att bilda ett landslag inom esport. Även DFB har konkreta esport-planer inför 2019.

Santander stöttar norsk fotboll

Santander är redan idag sponsor till ett stort antal ungdomslag inom det norska förbundet. Nu ställer man sig alltså bakom en satsning på esport. Där man idag ser stora möjligheter med marknadsföringsintäkter.

”By 2019, the national team will play a number of training matches, as well as participate in tournaments under the auspices of the International Football Association. In addition, the national team will be well-equipped for any EM in 2020, and the World Cup in 2022”

Skriver Santander på sin hemsida.

FACEIT
Event

FACEIT Major-finalen i London 2018

FACEIT Majorn i London vanns tillslut av förhandsfavoriten Astralis

FACEIT Major-finalen – Dom två bästa lagen i världen

Etta och tvåan på världsrankingen ställdes under söndagskvällen mot varandra i något av en drömfinal. Efter semin var en av dom mer framträdande spelarna i turneringen något självsäker i sin kommentar inför finalen:

”Vi ska förbereda oss och spela som i dag, då är jag säker på att vi kommer lyfta pokalen i morgon”

-Nicolai ”Dev1ce” Reedtz

Den danska giganten Astralis som föll på mållinjen mot North under Dreamhack Masters 2018 i Globen för drygt 3 veckor sen fick nu sin välförtjänta revansch. Förstaplatsen i Majorn gav en vinst på hela 4,8 miljoner kronor.

FACEIT

 

Astralis

 Nicolai ’dev1ce’ Reedtz

Peter dupreeh’ Rothmann

Andreas Xyp9x’ Højsleth

Lukas gla1ve’  Rossander

Emil Magisk’ Reif

 

 

 

FACEITNa’Vi

Ioann  ’Edward’ Sukhariev

Egor ’flamie’ Vasilyev

Oleksandr ’s1mple’ Kostyliev

Danylo ’Zeus’  Teslenko

Denis ’electronic’ Sharipov

 

 

Svenskan Elitserien i CS:GO har fått en ny partner i SJÖÖ SANDSTRÖM

Världsettan totaldominerar, Na’Vi chanslösa

Matchen slutade 2-0 till Astralis favör efter två kartor med 16-6, 16-9 som slutresultat. Astralis var, precis som så många gånger förr, ett nummer för stort och Na’Vi hade inte mycket att sätta emot idag. Efter en något skakig start med 0-3 som T på Nuke så vänder Astralis den första kartan tämligen enkelt och vinner med komfortabla 16-6. Det mest anmärkningsvärda får ändå sägas vara att s1mple, en av turneringens bästa spelare fram tills finalen, lämnar den första kartan med endast 9 kills. Den andra kartan fortsätter i samma spår, Astralis totaldominerar från första rundan till den sista och Na’Vi känns oinspirerat.

Astralis fortsätter i vinnande stil och har sedan en tid tillbaka varit ohotad etta i världen. Det understryker man ännu en gång när man nu tar hem turneringen i London.

 

Läs mer om esport i stort och vilka bolag som finns att investera i

Tuff period för svenskarna i toppen

Vi har tidigare varit bortskämda med svenskar i både slutspel och finaler. Men i London fick vi alltså se den sista svensken, Olof ’olofmeister’ Kajbjer i FaZe, lämna redan i kvartsfinalen mot storfavoriten Astralis. NiP och fnatic återser vi inte förrns på en delad 9-11e plats. Vi får hålla tummarna för att detta bara är en svacka och att dom snart är med och slåss om titlarna igen.

dfb
Esport

DFB satsar på ”eSoccer”

DFB ska främja esport

DFB har ändrat åsikt

Så sent som i Mars gick presidenten av DFB utan och kritiserade utvecklingen. I en intervju säger den 57-årige presidenten att fotboll hör hemma på grönt gräs och har inget med saker som är datorrelaterade att göra. Han menade även på att det var en absolut förödelse att fler och fler unga föredrog esport framför att knyta på sig fotbollsskorna. Nu har alltså deras inställning tagit en tvärvändning. På grund av den fortsatta nedgången av medlemskap i ungdomsfotbollen har man alltså valt att ge det en chans och investera i esport. Man har konkreta planer för esport som man är redo att lansera redan nästa år.

dfb

Man är dock tydlig med att alla satsningar på esport gäller ”eSoccer”, alltså virituella fotbollsspel som FIFA och PRO Evolution Soccer och inga av dom andra klassiska esporterna. Det finns redan en hel del turneringar inom FIFA och PES i Tyskland. Där är spelare inom FIFA är under kontrakt med bundesligaklubbar redan idag. Men nu vill alltså fotbollsförbundet skapa ett eget ligasystem för toppklubbarna. Om allt går som det ska så kan ligan för ”eSoccer” dras igång först nästa höst. Då har esport möjligheten att röstas in i stadgarna hos DFB.

SVFF gick tidigare i år ut med att man startar ett Svenskt landslag inom FIFA

Egen esportliga för Bundesligalag

Bundesligalagen kommer få chansen att göra upp online tack vare DFB, Tyska fotbollsförbundet. Förbundet har gått ut med att man planerar en esportliga där samtliga 36 lag från dom två högsta serierna i tyskland kommer för chansen att delta. Där dom då kommer göra upp om mästerskapet i ”eSoccer” i Tyskland. Initiativet är ett samarbete med Electronic Arts, som ligger bakom den stora spelfavoriten FIFA.

”ESport is not only highly popular among young people. It is almost part of everyday culture – in Germany and far beyond. It is a matter of shaping the future and responding to changes in media consumption and leisure time in the digital age.”

Christian Seifert, VD DFB.

 

yldr
Esport

YLDR ska se över marknaden för esportwear

YLDR erbjuder möjligheten att själv designa kläder ämnade för esport

YLDR reser till Nordamerika för att vidka sina vyer

Det lilla startup bolaget från Växjö reser till Nordamerika för att få en inblick i den amerikanska marknaden. Nitton utvalda startups kommer tillsammans resa till Kanada, Montreal i slutet av september. Alla bolagen är en del av årets Scandinavian Startup Week, ett initiativ som ger små startups med tillväxtpotential en chans att få resa iväg och lära sig mer och utvecklas genom nya affärsmöjligheter. Nordamerika är den största marknaden för esport bortsett från Asien, vilket ger YLDR en möjlighet att se över marknaden och vad man kan göra för att anpassa bolaget.

”Det är en utmärkt möjlighet för oss att se hur marknaden fungerar och hur vi kan göra vårt erbjudande attraktivt för dem”

-Robin Backström, vd på YLDR

Gör som YLDR och börja investera i esport. Läs mer om hur du kommer igång genom våran aktieskola

Designa egna kläder

YLDR har tagit fram en enkel lösning för spelare, tittare och lag att själva designa och utveckla sin kläder och merch ämnade för esport med snabb leverans. Bolaget har släppt en beta-version och försöker nu på flera plattformar lansera sitt varumärke och produkt. Årets upplaga av startup week bygger på att skapa nya affärsmöjligheter och att utveckla sitt internationella nätverk i Kanada. Främst genom olika möten med potentiella samarbetspartners, kunder och investerare. Resan samarrangeras av Kalmar Science Park, Movexum i Gävleborg, BizMaker i Västernorrland och Företagsfabriken i Kronoberg där då YLDR deltar i  inkubationsprocessen.

Nordamerika är den självklara marknaden

I Nordamerika är man traditionellt sätt riktigt bra på merchandise och att bygga upp sina varumärken. Det har vi sett lysande exempel på ifrån dom traditionella sporterna som hockey, basket och baseball. Det har dom även lyckats bevisa fullt ut inom esport också. Nu ska YLDR alltså resa över Atlanten för att få inspiration och skapa nya kontaktnät.

 

Vi har tidigare skrivit om Irootfor som verkar inom samma segment

 

mastercard
Aktier

Mastercard skriver avtal med Riot Games

Mastercard blir den första globala partnern till världens största esport

Mastercard och Riot Games skriver mångårigt avtal

Bolaget meddelade idag att man har skrivit ett mångårigt avtal med Riot Games om att bli den första globala partnern till världens största esport, League of Legends. Avtalet är det första i sitt slag och markerar Mastercards tro och förväntan på esport idag och i framtiden. Riot Games ligger i framkant när det kommer till esport. Man har lyckats exemplarisk med att promota League of Legends som idag är världsledande inom esport. Man ser nu ljust på ett samarbete med Mastercard.

“Mastercard is among the first of world-class brands to take such a big step into esports at the global level, and we’re proud to have them support League of Legends esports events alongside their other premier sports and entertainment sponsorships.”

Nyheten släpptes alltså mindre än tre veckor innan starten av League of Legends World Championship 2018 i Sydkorea. Mastercard väntas komma med en hel del erbjudanden och upplevelser för fansen på eventet. Bland annat ska man kunna få chansen att se en match tillsammans med ett av dom största proffsen inom League of Legends från VIP platser. The World Championship går av stapeln den 1:a oktober. Turneringen innehåller dom 24 bästa lagen i världen som ska tävla om vinsten av the Summoner’s Cup.

 

Mastercard är ett av dom största bolagen som tagit steget in på esportmarknaden

MC har under årtionden varit en sponsor av sport

Mastercard är kända för att sponsra sport och events världen över. I flera decennier har man varit aktiva partners till några av dom största tillställningarna i världen. League of Legends hamnar nu alltså på en gedigen lista tillsammans med andra Mastercards partners. Där ingår bland annat Major League Baseball, The Australian Open, the PGA TOUR®, The Open, Rugby World Cup och UEFA Champions League m.fl.

ninja
Esport

Ninja pryder omslaget på ESPN Magazine

Ninja – Första spelaren inom esport att pryda ESPN Magazine’s omslag

Tyler ”Ninja” Blevins fortsätter ta plats

För bara några veckor sen blev ’Ninja’ framröstad av folket till ”Profile Of The Year” under Stockholm International Esport Awards 2018, Sveriges första esportgala som hölls i Globen. Och utöver det har bemärkelserna haglat. Han var den första att nå 10 miljoner följare på Twitch. Och har slagit flertalet rekord när det kommer till streaming.

ninja

Mest noterbart var när han streamade när han spelade Fortnite tillsammans med rapparen Drake, då dom under sändningen toppade med över 600.000 tittare live, som var rekordet vid tillfället (efter det har han slagit rekordet igen, då under en välgörenhetsgala i Las Vegas). Sist men inte minst landade han på Time’s topp 100-lista över dom mest inflytelserika personerna på internet.

 

Ge dig själv chansen med våran aktieskola!

 

Ännu ett kliv mot ett erkännandet av esport

I magasinet är vi vana att se stjärnor från MLB, NBA, NFL och andra sporter. Men nu får nästa nummer en annorlunda touch. Nu blir alltså Tyler “Ninja” Blevins den första spelaren/streamern från esport att pryda omslaget på ESPN. Ninja twittrade under tisdagen att han är exalterad över att vara den första professionella gamern att synas på omslaget.

Esport fortsätter alltså att locka till sig uppmärksamhet på alla möjliga plan. Vi har tidigare bland annat skrivit om marknaden i stort, Epic Games jätteinvestering, och världens störst esportevent ”The International” som hade närmre 15 miljoner tittare i år.

 

Det omtalade omslaget/inslaget, som kommer fokusera på esport, ges ut den 21 september.

nyemission
Aktier

Nyemission får ESEN eSports att falla

Aktien backar idag -18,49% på börsen efter beslut om nyemission

Styrelsen har beslutat om nyemission

ESEN eSports har fattat beslut om att genomföra en nyemission med företräde för aktieägarna. Bolaget vill ta in 7,3 miljoner, men har även garderat sig med ett beslut om en överteckningsemission på 1,5 miljoner som kan påkallas om nyemission skulle övertecknas.

Det storsatsande esportbolaget, som bland annat äger och producerar det populära King of Nordic, väntas använda likviderna till att fortsätta utveckla bolagets turneringsplattform, hålla dom ökade sälj- och marknadsinsatser i schack samt refinansiering av upptagen brygglånefinansiering.

 

Detta bolaget finns med i våran lista av aktier.

Villkoren för företrädesemissionen

Nyemissionen är redan säkerställd till 73,2 procent, både genom garantiåtagande och teckningsåtagande. Skulle företrädesemissionen som sagt övertecknas så har styrelsen beslutat om en överteckningsemission om 1,5 miljoner. Den totala utspädningseffekten uppgår som högst till 47,4 procent. Teckningen av nya aktier går till så som följer. Två nuvarande aktier ger en rätt att teckna en ny aktie till en kurs om 4,6 kronor på aktie. Teckningsperioden pågår mellan den 19 oktober till den 5 november.

 

Läs mer om varför du borde investera i esport och hur du går tillväga.

Tidigarelägger delårsrapport

Delårsrapporten som skulle varit aktieägarna tillhanda den 15 november tidigareläggs nu pga den nyss nämnda nyemissionen som kommer äga rum innan det tidigare kända datumet. Rapporten som gäller för perioden januari – september 2018 kommer nu alltså att släppas den 15 oktober redan, 4 dagar innan teckningsperioden startar.

Här kan du läsa mer om en av ESENs mer kända konkurrenter, MTG, som står inför en uppstyckning.
esportarena
Event

Esportarena i Leksand

Esportarena ska skapa en meningsfull tillvaro

Esportarena tack vare IGC och Leksands Sparbank

Fritidsgården i Insjön är på väg att få sig ett lyft. Det är spelföreningen Insjön Gaming Club, IGC, som ligger bakom och kommer driva denna satsning. Men det är framförallt ett bidrag på dryga 350 000:- från Leksands Sparbank som gjort satsningen på en esportarena i fritidsgården möjlig. Pengarna skall gå till nya datorer, skärmar, spel, hög bandhastighet och att skapa en inbjudande atmosfär. I dagsläget finns det inte så mycket för dom unga i trakten att göra och det finns inte heller något liknande i närheten.

 

Gör som Leksands Sparbank och investera i esport. Kika gärna igenom våran aktieskola för att se hur du går tillväga och vilka aktier som finns att investera i.

 

”En meningsfull fritid”

Det var förra hösten som man bestämde sig för att göra en satsning på att utveckla fritidsgården. Man ville få fritidsgården att spela en viktigare roll genom att skapa en meningsfull och intressant fritid för ungdomarna i kommunen, vilket är själva grundsyftet med arenan. Men även för att motverka den psykiska ohälsan som blir ett allt större problem i dagens samhälle. Man ser en risk med det isolerande spelandet som man inte anser är hälsosamt.

”Idag är en av de största utmaningarna i samhället ungas psykiska ohälsa. I vissa fall handlar det om ensamhet och isolering. En e-sportarena kan bidra till att bryta detta genom att erbjuda en gemenskap för de som idag ensamspelar hemma”, säger Mats Johansson.

Förhoppningarna är nu att ombyggnationen skall vara klar i början på nästa år.

uefa
Event

UEFA uppges vilja ha ett EM i esport 2020

UEFA vill skapa ett mästerskap inom esport

uefaUEFA Ser över möjligheterna inför 2020

Man har lagt ut ett förslag till organisationer inom esport att skapa, utveckla och på egen han styra ett officiellt mästerskap. Detta med bidrag från UEFA vid sida av den traditionella fotbollen inför EM 2020. Vi har tidigare skrivit om att organisationer jobbar för att få in esport som en uppvisningssport inför OS i Paris 2024. Där skulle chanserna öka markant om alltså lyckas ro detta i hamn.

UEFA kommer alltså utse ett par passande organisationer som på egen hand kommer få ta fram förslag som skall presenteras den 15e oktober. UEFA meddelar att man har ett par krav för hur turneringen skall vara uppstyrd. Detta som kval etc, därefter är det upp till dom utvalda att bearbeta sina förslag. Sedan skall alltså dom välja vilken budgivare som passar bäst in att anordna ett mästerskap.

Enligt UEFA kommer alltså den valda organisation hålla i allting på egen hand. Från hur turneringen skall utformas, kval, till att tillhandahålla sändningar. Dock måste all form av marknadsföring och reklam följa UEFAs riktlinjer.

 

Läs mer om bolag som satsar på esport och hur du lär dig att investera i dom

 

Speltitel är inte officiell

Dom har inte gått ut med vilka speltitel man är intresserade av. Om det tex. är FIFA eller ens ett fotbollsspel överhuvudtaget. FIFA eWorld Cup avgörs via EA Sports Fifa-serien. Mästerskapet vanns senast av Saudiarabiens Mosaad Aldossary i London för en månad sedan. Det återstår att se om man väljer FIFA och om vi i så fall får se vårat nybildade landslag med ”BorasLegend” i spetsen.

Tidigare i år gick UEFA skilda vägar med Konami, bolaget som ägt licenserna till Champions League inom gaming. Denna licens valde alltså EA Sports att plocka upp i Juni i år, vilket ändå får ses som ett gott tecken för den klassiska spelserien.

 

MTG köpte tidigare i år rättigheter för att få sända Nations League, kvalet inför det klassiska EM. Frågan är om vi kan få se något liknande här?

 

forbes
Aktier

Forbes topp 3 bästa aktier inom esport

Forbes har delat med sig av sina 3 favoritaktier inom esport

Forbes är övertygade om att esport är nästa stora grej

Vi har i flera inlägg uttryckt hur starkt vi tror på esport som marknad och gett många exempel på hur stort detta kan bli. Analytikerna på Forbes är av samma åsikt och tror att många människor kommer bli förvånade över hur snabbt marknaden kommer växa dom kommande fem åren. Bolagen som finns med på listan består utav 3 av världen största bolag inom sin genre och förvånar säkerligen inte många.

 

Vi har skrivit om dessa aktier och andra tidigare och kommer ha all anledning att återkomma.

 

Forbes topp 3-lista:

forbes1. NVIDIA Corporation (NVDA)

NVDA tillverkar grafikprocessorer och chip till moderkort.  För oss dödliga är bolaget mest kända för grafikkortsserien Geforce. En del av produkterna NVDA tillhandahåller kostar så mycket som uppemot 25.000:-. Bolaget ligger även bakom en stor del av tekniken i xbox. NVDA’s produkter håller högsta klass inom gaming, 86% av tävlanden inom esport använder deras produkter och bolaget har varit officiell partner till dom flesta stora esportligorna i världen.

 

2. Activision Blizzard, Inc. (ATVI)

I dagens samhälle är bra content en stor fördel på marknaden. Där ligger Activision i framkant som en av världens bästa speltillverkare. Bolaget äger 5 franchises som tillsammans bidragit med över 1 miljard dollar i omsättning. Med spel som Overwatch och Call of Duty (som vi skrev om i förra inlägget) sitter man på titlarna som är bland dom allra mest spelade inom esport. Och sist men inte minst så har man nyligen skrivet ett avtal med Disney som gör att man får möjligheten att streama Overwatch League under bästa sändningstid på ESPN.

 

3. Tencent Holdings Limited (TCEHY)

Forbes sista men absolut inte minsta bolag är Tencent. Kinesiska Tencent är världens största bolag inom gaming. Omsättningen är hela 72% högre än tvåan Sonys. Bolaget äger några av dom absolut största titlarna såsom League of Legends, Clash of Clans och Fortnite (som fram tills dagens datum haft flesta spelare online vid ett och samma tillfället med sina 3,4 miljoner användare). Tencent’s viktigaste grundpelare är mobilspel, där mobila spel utgör uppåt 51% av gaming-marknaden idag.