”Våldsamma” spel har ingen plats i OS

Turerna om ett OS med esport inräknat har varit många och fler lär dom bli kommande år.

Våldet stoppar esport från en plats i OS

Dom senaste dagarna har det rapporterats från många håll om esportens framtid inom OS. Det hela grundade sig i att den olympiska kommitténs president Thomas Bach, i ett uttalande ska ha sagt att våldet inom många titlar som CS:GO, Overwatch, C.o.D och Street Fighter sätter stopp för ett inträde i finrummet.

We cannot have in the Olympic program a game which is promoting violence or discrimination. So-called killer games. They, from our point of view, are contradictory to the Olympic values and cannot therefore be accepted.

-Thomas Bach

Spekulationerna har därefter varit många. Redan förra året godkände den Olympiska kommittén esport som en faktiskt sport, vilket var ett stort framsteg. Efter godkännandet och uttalandet om att våldsamma spel inte hör hemma i OS, så har tankarna och fokuset riktats mot titlar som mer efterliknar dom ”vanliga” sporterna som NHL, NBA, NFL och FIFA (som vi nämnt tidigare har stor potential). Som ett exempel på vidden kring dessa titlar så har vi FIFA eWorld Cup. VM arrangerades den 2-4 Augusti och blev en stor succé med fler än 29 miljoner tittare, över 400% mer än året innan.

IeSF i långtgående samtal om OS i Paris 2024

Under senaste Asian Games i Jakarta fick esport för första gången ta plats. Även om det ”bara” var som en demonstrationssport i sammanhanget. År 2022 ska esport för första gången vara en fullvärdig representant i tävlingssammanhang. Nu pratas det om att man redan tills dess ska börja lägga fokus på vilken typ av spel man vill ha med. För att då förhoppningsvis ge en annan bild av esport. En av dom ansvariga under Asian games var tydlig med att spelen måste passa in i kulturen och värderingarna av OS för att ha en chans. Där hör inte våld hemma.

The International e-Sports Federation (IeSF) jobbar nu febrilt för att få med esport till kommande OS i Paris 2024. Även där som en uppvisningssport. Den lokal organisationskommittén och staden ska enligt uttalanden stötta detta.

Potentialen för marknaden

Med den marknaden som växer fram skapas nya möjligheter för marknadsförare, broadcasters och företag att bättra på sin omsättning. Nu när esport börjar tas mer allvarligt för varje dag som går och lockar större publik skapas en fin ROI via sponsring av spelare, turneringar och marknadsföring runt om på större events. Det pratas ofta om millennials och generation Z som svåråtkomlig för marknadsförare, där ska nu esporten vara en exemplarisk ingång för att nå ut till den yngre generationen.

Lämna en kommentar