vodafone
Aktier

Modern Times Group (MTG) – Snabbanalys

Modern Times Group (MTG) är ett internationellt medieföretag verksamma på sex kontinenter och inkl. tv-kanaler, produktion och distribution, radiostationer, online plattformar och större nätverk.

MTG

MTG – MTGx Esport och gaming divisionen

Q4 2017 var första gången MTGx visade vinst (det som till stor del kommer innefatta det ”nya MTG” när hela bolagsuppdelningen är klar). Samtidigt steg den organiska försäljningen med 71% främst pga. tillväxten inom esport. Frågar du bolaget själv så anser dom sig vara störst i världen på esport. En rimlig förklaring till detta är, som dom själva uttrycker, att ca 34% av alla startade streams på Twitch kommer från just MTG:s produktioner.

Med en budget för nyinvesteringar på i runda slängar 3,3 miljarder har man öppnat upp för nya förvärv när tillfällen uppstår. MTG(x) kommer efter uppdelningen bestå av 4 huvudgrupper, Esport, gaming, digital video content och övriga verksamheter. 2018 har rullat på i rätt riktning även om man har fått tagit smällar. Det fick vi inte minst se i senaste rapporten, där även aktien föll som en konsekvens av detta. Den största anledningen sägs vara uppskjutningen av den omtalade uppdelningen samt alla dom omkostnader som uppstår när man gör en större organisation som denna.

40% fler som betalade för att se på esport Q4 2017 jämfört med året innan

Precis som vi förklara under Investera i esport så växer tittarantalet. En analys gjord av Mediavision visar att allt fler väljer att betala för att titta på e-sport. Runt 20% av esport-tittarna i Norden valde att betalade för att titta under Q4 2017. Det är en ökning på över 40% jämfört med samma kvartal året innan. Runt 75% av svenska esport-tittare visar på en betalningsvilja när det kommer till specifika funktioner hos streamingtjänster av sport. En av dom funktionerna ska som förståeligt vara annonsfria sändningar. Enligt samma analys expanderar den nordiska marknaden för esport och rapporten visar att närmre 650 000 nordbor ser på esport dagligen. Det må vara runt samma tittarskara som under 2016 men skillnaden är stor i antalet timmar varje person i snitt tittar.

I Di Digitals intervju med MTG:s vd Madsen förklarar han att dom sett en rejäl ökning av medieintresset och sponsorer när det kommer till esport. MTG har idag närmre 40 kanaler som streamar och följer turneringar vilket bäddar för en kommande tillväxt i bolaget dom närmaste åren.

MTG:s nästa kvartalsrapport släpps den 23/10.

 

Läs gärna våra andra snabbrapporter om liknande bolag.

twitch
Esport

Twitch och Youtube, giganternas kamp

Twitch vs googleAmazonägda Twitch har sedan starten legat i framkant när det kommer till Esport. Man sänder från praktiskt taget alla event värda namnet och hade smått otroliga 1 miljon tittare under CS: GO Major finalen. När Amazon annonserat att man köpt upp Twitch valde Google att bygga en egen konkurrent, Youtube gaming. Youtube som legat ett par steg efter till stor del pga. Det försprånget Twitch haft, har med tiden visat på styrka när man landat avtal med bl.a. ESL Pro League och ECS. Fortsatt har Youtube ett övertag när det kommer till utvecklingen. Twitch inte gjort några större expanderingar senaste åren. Efter att ha flutit på vågen av framgång ett par år ser det alltså ut att bli ändring på detta.

 

 

twich vrs googleYoutube har under sommaren valt att börja stänga ner konton som driver trafik till konkurrenten via marknadsföring, samtidigt har Amazon gått ut med att man är redo att ta upp kampen om förstaplatsen som det självklara valet inom esport. Man har redan skrivit avtal med flera mediebolag. I dagsläget är man i full färd att locka över profiler och Influencers från just Youtube med exklusiva avtal. Och även om Youtube i sin tur valt att erbjuda pengar för att inte ingå avtal med Twitch så ska dom alltså ha fått över en del större namn. Och fler lär vi få se.