PUBG – Världseliten gör upp i Stockholm

PUBG finaler startade idag i Stockholm

PUBG – finalomgången i GLL Season 3

Idag drog finalomgången i GLL Season 3 igång i Stockholm. Serien som ses som västvärldens största ligan inom PUBG kommer avgöras på Magasin 7 i Frihamnen nu under helgen. Slutspelet arrangeras av esportföretaget G:loot och bygger på ett samarbete mellan det lilla svenska företag och PUBG Corp som ligger bakom den aktuella speltiteln PlayerUnknown’s Battlegrounds. Av drygt 1000 lag som tävlade i grundserien så återstår nu endast 16 lag som har tagit sig hela vägen. Man tippar på förhand att uppemot 15 miljoner tittare globalt kommer följa finalen i Stockholm där världseliten kommer göra upp om prispotten på hela 1.000.000 kronor.

Precis som vi skrivit om tidigare så tillhandahåller G:loot spel för alla att delta och vinna pengar. Så även om dom som tagit sig hela vägen till finalen tillhör världseliten så är serien öppen även för amatörer. Na’Vi och M19 är vinnarna av dom tidigare två säsongerna. Båda blev dock utslagna innan finalomgångarna denna säsong.

Vi är väldigt stolta över att återigen ha världens bästa PUBG-lag samlade i Stockholm för finalen av GLL Season 3. Tusentals startade i kvalet, därefter följde en två månaders lång reguljär säsong, och nu är det bara 16 lag kvar. De tidigare vinnarna lyckades inte ta sig ända hit vilket visar vilken tuff konkurrens det är i ligan.

Simon Sundén, chef för esport och GLL på G:Loot.

ENCE i samarbete med Samsung

Tidigare säsonger av GLL har varit en succé

Efter den första säsongens succé där finalerna avgjordes i Bukarest gick den andra säsongens finalspel över till Stockholm. Nu återkommer turen till den Sveriges huvudstad tack vare G:loot som ligger bakom ligan. Intresset växer snabbt för ligan och har ökat i takt med antalet säsonger som spelats. Dom tidigare finalerna hade miljontals tittare och siffrorna väntas öka inför helgens spel. Finalen kommer sändas på Twitch.tv samt DouyuTV via ett samarbete med kinesiska ImbaTV, vilket möjliggör sändning till Kina. Sponsorer för finalen är AMD, Plantronics och HyperX.

Vi räknar med att finalspelet i GLL Season 3 ska följas av runt 15 miljoner unika tittare. Intresset har exploderat och det visar hur oerhört populärt PUBG är bland gamers runt om i världen.

Patrik Nybladh, VD för G:loot.

Astralis skriver mångmiljonavtal med Unibet

PUBG är ett globalt fenomen

Spelet som släpptes så sent som förra året har nått den magiska gränsen av 400 miljoner spelare världen över. Ska man tro Newzoo så väntas bara den totala e-sportpubliken uppgå till drygt 380 miljoner tittare under innevarande år. Och om tre år, 2021, beräknas publiken ha vuxit till 557 miljoner.

Esporten har mognat otroligt snabbt. Från att ha varit en angelägenhet för ett fåtal entusiaster till en massrörelse bland ungdomar och nu på god väg att bli en älskad folksport. Det är en av tjusningarna med den digitala världen, spridningen och nyrekryteringen går blixtsnabbt och alla, oavsett ålder, kön och nationstillhörighet kan delta.

Patrik Nybladh, G:loot

Svenska Elitserien i CS:GO avgörs i helgen!

Kinguin PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS 970x250

Eventet kommer gå att följa via streamingplattformen live.gll.gg.

Lämna en kommentar