Tillslut kom det, Valves version av Battle Royale: Danger Zone
Danger Zone – ett tecken på desperation?
Att Valve skulle lansera ett ”Battle Royale”-läge får ses som väntat idag efter alla rykten och dom små ”hintar” som kommit ut senaste veckorna. Men det finns anledningar till varför det inte är mer hypat än vad det är idag. Valve är inte direkt kända för att utveckla CS:GO och det ekar tomt med nya uppdateringar och släpp kring speltiteln och igår visade dom varför. Lanseringen av det nya spelläget levererade ungefär precis det man på förhand kunde tänka sig om man slog ihop CS:GO och dom kriterierna man har för ett Battle Royale efter att ha spelat titlar som PUBG eller Fortnite. För känslan är att du spelar Counter-strike, bara Counter-strike.
Med 16-18 spelare per runda(färre än public), som ensam eller två/tre -mannalag rör du dig över en relativt liten karta, där du för övrigt väljer på förhand vart du vill spawna(och du ser såklart vart alla andra väljer att börja). Du kan köpa vapen med pengar som vanligt(nu kommer dom dock till dig med en drönare) eller hitta drops längs vägen. Små saker som att du kan rädda gisslan och olika elimineringskontrakt för pengar var ointressant redan första rundan.
Mina förväntningar var låga, därför är jag inte direkt besviken. Varför dom väljer att släppa ”Danger Zone” kan vi bara spekulera i men avsaknad av nyheter, påtryckningar från fansen och tanken om att haka på hypen kan ligga bakom. Men det nya läget känns enkelt, det känns ointressant och tanken kan aldrig ha varit att etablera detta som något större än ett ”charmigt” bonusläge. Deras egna beskrivning:
”battle royale i hög hastighet byggt runt CS:GO:s taktiska spelsätt där spelare använder sina färdigheter och resurser för att kämpa till målet”
Hade kartan varit Erangel a.k.a PUBG-karta så hade den ”höga hastigheten” försvunnit, ja ni förstår.
Världseliten i PUBG gör upp i Stockholm
Gårdagen bjöd dock på en än större bomb
Kort efter lanseringen av Danger Zone släpptes en till nyhet. CS:GO är nämligen från och med nu gratis för alla. Vissa skins i spelet kommer däremot endast gå att få för de som har ett verifierat Prime-konto men annars är det alltså fritt fram. En boost i antalet spelare online märktes av direkt, logistik och väntat.
Både Astralis och finska ENCE har skrivit avtal med nya partners