- Nytt rekordkvartal för Twitch, kraftig ökning mot året innan
- Antalet nya streamers och kanaler ökar rejält
- Även Facebook Gaming visar upp stark tillväxt
Twitch levererar tillväxt
Streamingplattformen Twitch har gjort ännu ett rekordkvartal. Det man dock får ha med sig är att det är ett optimalt kvartal sett till alla människor som varit hemma världen över dom senaste månaderna. Antalet människor som ser på esport på tv och olika streamingplattformar har ökat rejält senaste månaderna.
Enligt en analys gjord av Streamlabs och Stream Hatchet så landade antalet tittade timmar på Twitch under det andra kvartalet på strax över 5 miljarder, vilket kan jämföras med 2,8 miljarder timmar under samma period året innan. Även antalet unika kanaler på Twitch ökade rejält. Från 5,6 miljoner kanaler under 2019 till strax under 10 miljoner nu.
Valorant var spelet med flest tittartimmar
Inte lika förvånande var det att det var just Valorant som hade flest tittartimmar under det andra kvartalet. Antalet timmar landade på dryga 534 miljoner, vilket kan jämföras med det annars så populära Fortnite som låg på 175 miljoner timmar. Fortnite hade för övrigt ”bara” 399 miljoner tittartimmar under kvartalet när det släpptes.
Så hur gick detta till? Den stora anledningen till att Valorant fick ett sådant genomslag, förutom hypen kring spelet förstås, var till stor del för att man genom att titta på streams på Twitch kunde få en beta-nyckel till spelet. Många slog därför på datorn och lät den rulla dygnet runt helt enkelt.
Även Youtube och Facebook Gaming i stark tillväxt
Även om Twitch fortfarande är ett steg före dom två utmanarna så är tillväxten påtaglig hos både Youtube Gaming och Facebook Gaming.
Facebook Gaming som är relativt nya på marknaden visade på en extrem tillväxt i sammanhanget. Under det andra kvartalet 2019 hade man 197,8 miljoner tittartimmar, den siffran stod under årets andra kvartal på 822 miljoner tittartimmar. En enkel förklaring till den starka tillväxten går att hitta i det faktum att plattformen tillhör just Facebook, med alla dess redan befintliga användare.
Mixer visade upp svaga siffror
Trotts en stor satsning av Microsoft där man bland annat skrev avtal med två av världens största streamers, så föll det inte väl ut för streamingplattformen. Mixer var den av dom ”större” plattformarna som visade, till skillnad från resten, på svaga siffror. Därför blev det ingen större ”chock” när Facebook nyligen gick ut och meddelade att man köpt upp Mixer från Microsoft. Mixer kommer läggas ner och communityt kommer inom kort slussas över till Facebook Gaming.