Modern Times Group (MTG) – Snabbanalys

Modern Times Group (MTG) är ett internationellt medieföretag verksamma på sex kontinenter och inkl. tv-kanaler, produktion och distribution, radiostationer, online plattformar och större nätverk.

MTG

MTG – MTGx Esport och gaming divisionen

Q4 2017 var första gången MTGx visade vinst (det som till stor del kommer innefatta det ”nya MTG” när hela bolagsuppdelningen är klar). Samtidigt steg den organiska försäljningen med 71% främst pga. tillväxten inom esport. Frågar du bolaget själv så anser dom sig vara störst i världen på esport. En rimlig förklaring till detta är, som dom själva uttrycker, att ca 34% av alla startade streams på Twitch kommer från just MTG:s produktioner.

Med en budget för nyinvesteringar på i runda slängar 3,3 miljarder har man öppnat upp för nya förvärv när tillfällen uppstår. MTG(x) kommer efter uppdelningen bestå av 4 huvudgrupper, Esport, gaming, digital video content och övriga verksamheter. 2018 har rullat på i rätt riktning även om man har fått tagit smällar. Det fick vi inte minst se i senaste rapporten, där även aktien föll som en konsekvens av detta. Den största anledningen sägs vara uppskjutningen av den omtalade uppdelningen samt alla dom omkostnader som uppstår när man gör en större organisation som denna.

40% fler som betalade för att se på esport Q4 2017 jämfört med året innan

Precis som vi förklara under Investera i esport så växer tittarantalet. En analys gjord av Mediavision visar att allt fler väljer att betala för att titta på e-sport. Runt 20% av esport-tittarna i Norden valde att betalade för att titta under Q4 2017. Det är en ökning på över 40% jämfört med samma kvartal året innan. Runt 75% av svenska esport-tittare visar på en betalningsvilja när det kommer till specifika funktioner hos streamingtjänster av sport. En av dom funktionerna ska som förståeligt vara annonsfria sändningar. Enligt samma analys expanderar den nordiska marknaden för esport och rapporten visar att närmre 650 000 nordbor ser på esport dagligen. Det må vara runt samma tittarskara som under 2016 men skillnaden är stor i antalet timmar varje person i snitt tittar.

I Di Digitals intervju med MTG:s vd Madsen förklarar han att dom sett en rejäl ökning av medieintresset och sponsorer när det kommer till esport. MTG har idag närmre 40 kanaler som streamar och följer turneringar vilket bäddar för en kommande tillväxt i bolaget dom närmaste åren.

MTG:s nästa kvartalsrapport släpps den 23/10.

 

Läs gärna våra andra snabbrapporter om liknande bolag.

Lämna en kommentar