E-sportens framväxt i Sverige

Enligt en artikel på den brittiska nyhetssajten The Guardian håller e-sport sakta men säkert på att bli mer populär än traditionell sport. Allt fler stora och påkostade mästerskap och turneringar äger rum runt om i världen. Spelare på både amatör- och proffsnivå betalar coacher för att bli bättre på videospel och numera är e-sporten till och med närvarande på några av världens börsmarknader. ESEN eSports är Sveriges första renodlade publika e-sportbolag där alla numera kan vara delägare genom börsnotering. Bolaget sänder e-sport och gaming från en studio i Stockholm och sänder även turneringar som Copenhagen Games, och DreamHack. Börsnoteringen innebär att alla nu har möjlighet att investera ekonomiskt i en av de snabbast växande branscherna i världen. Hur nådde vi hit? Det var ju faktiskt inte allt för länge sedan som e-sporten avfärdades som en övergående trend jämfört med etablerade sporter som fotboll, hockey och tennis. I den här artikeln tänkte vi kika lite på e-sportens framväxt.

Ökad digitalisering

E-sportens framväxt återspeglar i mångt och mycket samhällets utveckling där vi har gått från industrialisering till digitalisering. 1993 använde 1,7 procent av svenskarna internet. Fem år senare låg siffran på drygt en tredjedel av Sveriges befolkning. Vid millennieskiftet använde cirka femtio procent av svenskarna internet och 2010 var motsvarande siffra 91 procent. Idag är alla uppkopplade mest hela tiden vilket också förändrat vårt sätt att arbeta, socialisera och till och med utöva sport på. För att exemplifiera är världen inte längre en plats där man måste bege sig till ett landbaserat casino i en storstad för att kunna delta i poker. Nuförtiden erbjuder digitala plattformar online allt från artiklar om tips och taktik för att lyckas i poker till möjligheten att delta i turneringar. På liknande sätt är fotboll eller hockey inte längre enbart förbehållet dem med den fysiska förmågan att utmärka sig på plan eller i rinken. E-sporten har gjort det möjligt för en större grupp människor att delta i samma sporter – men digitalt. 

Ökad acceptans

Det dröjde fram till 2013 innan e-sport ens blev en allmänt vedertagen term som används av spelare, media och allmänheten. Att vi nu har ett självklart paraplybegrepp som täcker allt från poker och Fortnite till FIFA är ett viktigt led i den ökade acceptansen av e-sporten som en självklarhet inom svenskt idrottsliv. Acceptansen har också visat sig i att Sverige både anordnat tävlingar och medverkat i stora internationella tävlingar de senaste åren. Detta har ökat allmänhetens kännedom om vad e-sport är och också väckt mediernas intresse för att rapportera om e-sporten. Länge var nidbilden av gamern att han eller hon satt i ett sunkigt källarrum och slösade sin tid på videospel. I takt med att media uppmärksammat e-sporten och vi alla – gamer eller inte – på ett självklart sätt regelbundet rör oss i digitala rum har acceptansen ökat lavinartat. Än återstår dock en del utmaningar för e-sporten som att till exempel bli inbjuden i finrummet och medges medlemskap i Svenska Riksidrottsförbundet. Det återstår att se hur lång tid denna process tar. 

Stora segrar

Nyligen kammade Sverige hem segern i historiens första Finnkamp i e-sport som arrangerats av Svenska E-sportförbundet. I den allra sista grenen, Rocket League, stod det klart att Sverige kammat hem guld och publikens jubel kunde höras i Gallerian utanför Ikea city samtidigt som svensk e-sporthistoria skrevs. Sverige fick totalt 220 poäng mot Finlands 180 poäng. Evenemang som dessa har varit fundamentala i e-sportens framväxt eftersom de ger fansen en möjlighet att delta i patriotisk glädjeyra och ger medier något att skriva om. I takt med att Sverige blir allt mer framgångsrikt inom e-sportvärlden kan antas att allmänhetens intresse ökar och att de som är nyfikna på att spela eller kolla på e-sport får ökat incitament att göra det. Vem vet vart det slutar? Om tio år kanske det är minst lika vanligt att bege sig till en e-sportturnering på en söndag som att kolla på en match i Allsvenskan live. Vad som står säkert är att e-sporten är här för att stanna!

Lämna en kommentar