Adverty lanserar ”next level”-annonsering genom esport

  • Adverty har lanserat in-game-reklam efter en framgångsrik testperiod
  • Adverty AB är listade på NGM Nordic MTF
  • 70 miljoner nedladdningar av esport-succén Critical Ops

Adverty ligger bakom global satsning på in-game-reklam

Adverty har på ett snyggt sätt hittat en tillsynes effektiv lösning på problemet över hur man ska nå ”the unreachables”. Det är slut på pop-ups, blinkande reklam över halva sidan och påträngande klipp som du måste vänta in för att kunna ”skippa”.

Advertys teknik bygger på icke-påträngande annonser in-game där man i VR, AR och mobila spel får uppleva reklam som integrerats i omgivning i den virtuella spelvärlden på till exempel skyltar och affischer. Med den framtagna modellen kan Adverty mäta hur mycket en viss spelare exponeras av en annons genom att lokalisera vart användares blick är riktad. Därmed kan Adverty avgöra om konsumenten faktiskt har sett annonsen eller om den bara har passerat i bakgrunden.

Adverty har tillsammans med den finska spelstudion Critical Force, som ligger bakom esport-succén Critical Ops, haft en testperiod under dom senaste månader för en mindre skara beta-testare. Testerna har fallit väl ut och man är nu redo att tillsammans lansera den nya annonslösningen globalt i Critical Ops. Därmed kommer man nå ut till miljontals användare redan kommande vecka.

Första steget är Critical Ops

Den finska studions esport-mobilspel har en stadig skara följare. Över en miljon unika användare går online per dag och antalet fortsätter växa för var dag som går. Spelet har laddats ner över 70 miljoner gånger i skrivande stund.

Critical Ops är ett av de absolut största och mest populära eSport-spelen och denna lansering möjliggör för annonsörer att, i en ny och varumärkessäker miljö, nå exklusiva målgrupper som i många fall inte är tillgängliga via traditionella kanaler.

Niklas Wallgren, chef för affärsutveckling på Adverty

Högt värderat men fortfarande intressant

Med den senaste tidens utveckling är Adverty en av få esport aktier som går riktigt bra i dagsläget. Under 2019 har aktien rusat över 615%(se: graf) fram tills inledning på augusti och när man tillkännagav att man var redo att lansera den nya reklam-satsningen så lyfte aktien 22% över dagen.

Med det sagt så är bolaget fortfarande minst lika intressant. Critical Ops är utan att överdriva en succé med sina 70 miljoner användare och att införa in-game-annonser globalt efter en lyckad testperiod öppnar för en helt ny typ av intäkter. Hela konceptet med icke-påträngande reklam har funnits i åratal. Tidigare har det dock varit mer känt som produktplacering och då allra främst i filmvärlden.

I och med den globala lanseringen finns det en stor potentiell uppsida för Adverty. Baserat på genomsnittligt antal aktiva spelare/speltid kan man leverera ca 500 miljoner annonser genom det aktuella spelet per månad. Adverty’s intäkter bygger på antalet visningar av annonser i dom virtuella miljöerna. Adverty erhåller 30-50 SEK(Brutto) per tusen visade annonser in-game.

1 svar på ”Adverty lanserar ”next level”-annonsering genom esport”

  1. Det stämmer att aktien är upp mycket under 2019, men i det fall om man tittar tillbaka till månadsskiftet nov/dev 2018 så noterades aktien på 7,50, mot bakgrund av det så är uppgången relativt modest. Personligen så tror jag att aktien bör stabiliseras på kursen 50:-, detta är baserat på ren mattematik (market cap, möjliga intäkter från C-Ops, möjliga kommande intäkter från andra håll som det viskas om samt som aviserats redan vid noteringen)

    Svara

Lämna en kommentar