3 heta gamingbolag på börsen

  • Antalet gamingbolag på börsen ökar i rask takt
  • Tre gamingbolag som bygger för framtiden
  • Flera spännande uppstickare att följa på börsen

Esport och Gaming blir ett allt viktigare segment inom underhållningsindustrin

Få kan ha undgått esportens framfart under dom senaste åren. Än mindre nu under cororantider då esport och gaming ökat explosionsartat i popularitet, både när det kommer till antalet utöver men även antalet tittare. Esport har för första gången haft en naturlig plats i samhället hos den bredare massan.

Tre gamingbolag att hålla ögonen på

Även om börsen är full av både etablerade aktörer och spännande förhoppningsbolag inom gaming så tänkte vi ta ut tre som är värda att hålla ett extra öga på. Det är lätt att falla för alla små uppstickare som ska bli nästa unicorn men sanningen är att om man vill vara långsiktig så bör man se till dom bolagen som redan har en etablerad produkt där potentialen ligger i kommande utveckling.

Vill du ha flera aktietips från flera branscher och marknaden så kan jag varmt rekommendera ett besök hos Sparapengar.se som listat ett antal spännande bolag att ta rygg på. Inte bara inom gaming.

1. Activision Blizzard

Ett gediget bolag som av en mängd investerare klassas som en ”lägga i byrån”-aktie och det är inget fel på den inställningen. Den internationella spelutvecklaren kan kort beskrivas som en av världen största distributörer av spel och äger idag några av världen största titlar såsom World of Warcraft, Overwatch, Diablo och Starcraft. Samt många många flera. Activision Blizzard har under flera år varit med och utvecklat esporten genom deras världskända ligor inom flera av spelen. The Overwatch League är ett av dom självklaraste exemplen där ligan byggts upp på ett otroligt professionellt sett för att efterlikna den traditionella sporten. Bolaget kommer fortsätta utveckla både sina egna produkter men även vara en starkt drivande aktör inom esport i stort, vilket bådar gott för framtiden inom företaget. En av många esport aktier att hålla koll på.

2. Paradox Interactive

Paradox är en svensk spelutvecklare som har gjort en smått osannolik resa dom senaste åren. Bolaget har sitt stora fokus på strategispel där man gjort sig ett namn i gamingvärlden. Affärsidéen bygger på kontinuerliga spelsläpp samtidigt som man jobbar med att ständig utveckla expansioner till redan etablerade titlar för att öka kassaflödet. Paradox har nyligen släppt ”Crusader Kings III”, ett spel som fick högst betyg, 10/10, av IGN och utöver det blivit överröst med positiva lovord. Ett bolag för framtiden!

Logitech vill bli ”Nike inom esport”

Logitech ligger idag i framkant när det kommer till gaming-gear och bolaget har sedan ett par år riktat om fokus allt mer mot just gaming. Logitech var snabba på bollen när esport började etablera sig världen över och man gick tidigt ut och berättade om den stora satsningen man hade i pipen. Logitech skulle bli det självklara valet när det kom till utrustning och målet att bli ”Nike inom esport” stämplade satsningen. Med bolagets långa erfarenhet inom komponenter så låg vägen öppen, frågan var snarare hur hårt dom skulle gå ut. Idag har vi börjat se resultatet men frågan är om inte det stora plusset fortfarande är att vänta.

Flera spännande uppstickare

Bara under dom senaste fem åren har det startats ett antal nya bolag inom gaming och esport som gör allt för att ta del av den växande marknaden. Industrin är forfarande ung och det ser vi inte minst på omsättningen av bolag och den omställningen många fått göra på kort tid för att överhuvudtaget hänga med. Med stor sannolikhet kommer flera av uppstickarna vi ser idag inte överleva dom kommande tio åren men dom är likväl med och lägger grunden för det som kommer utgöra esportmarknaden i stort framöver.

Idag läggs ett stort fokus på det som många förväntar sig ska bli dom mest vinstdrivande marknaderna såsom in game-annonsering och reklam, spelutveckling och försäljning av komponenter. Där ser vi idag ett antal spännande bolag, både svenska aktörer och internationella storspelare. Ta bara svenska Adverty som jobbar med annonsering i spel, MTG som utvecklar tjänster för sändningar inom esport eller klassiska Electronic Arts Inc som exempel. Esport som marknad har exploderat dom senaste åren och alla rapporter pekar på en fortsatt uppgång, så nog finns det rum för flera stora aktörer. Frågan är bara vilka?

Lämna en kommentar