NBA 2K League är redo för nästa säsong
NBA 2K League’s första säsong
Den första säsongen blev en succé av många anledningar. Inför seriestarten höll ligan i tryouts där man genom olika data fått fram att man kunde vänta sig att uppemot 10.000 skulle få ansöka om att delta. Den första februari hade dock 72.000 ansökt om att få kvalificera sig in i ligan vilket blev en stor chock. Men självklart väldigt positivt.
That was our moment. I mean, it’s a great problem to have.
Brendan Donohue, VD, NBA 2K League
Ligan hade en positiv trend tittarmässigt genom hela säsongen. I slutet av serien kunde man konstatera att man hade haft över 152 miljoner tittare genom alla sociala medieplattformar och ligans 17 lag hade samlat på sig närmre 2 miljoner följare. Under finalen hade man imponerande 650.000 unika tittare under den två och en halv timmar långa sändningen. Vilket var långt över förväntan. Anledningen till det extremt snabba genomslaget man fått ger man NBA och dess fans. Men även populariteten av basket i sig världen över.
Blickar framåt
Den största fördelen man ser, utöver att man kan luta sig en del på NBA, är att basket är en igenkännbar sport globalt. Man har redan fans som följer dom traditionella lagen som man sett även börjat följa esport. Det ger ofta en trygghet hos nya potentiella partners och sponsorer när man jobbar med en sport och en liga där alla vet vad det handlar om. Det mest unika med ligan jämfört med andra esporter är att man spelar fem mot fem, utan någon AI involverad i spelet, som i andra titlar. Under den första säsongen hade ligan 17 lag, alla NBA-ägda. Inför andra säsongen har man nu valt att lägga till fyra nya lag, vilket gör att man är uppe i två tredjedelar av den traditionella ligan.
Framåt har man storslagna planer och vill växa utanför Amerika. Asien är bland annat en av dom potentiella marknaderna man tittar på, där drömmen om några säsonger är att man ska kunna se Knicks Gaming möta tex. Shanghai. Eller London. Då man planerar att ha franchises över hela världen. Planerna är snarlika dom Overwatch League har och den traditionella NBA-modellen jobbar efter där alla lag är marknad- och stad- baserade.
Including improving the number of female athletes and viewers, along with expanding the league to places, such as China. The league, which is a joint venture between the NBA and Take-Two Interactive, aims to be one of the biggest global esports.
-Brendan Donohue, VD, NBA 2K League
MTG investerar i Turtle Entertainment
Världen som spelplan
Inställningen framåt är positiv och man ser möjligheter snarare än problem. Donohue berättar att man ser det som att man har tre olika kategorier av grupper att nå ut till. Idag spelar 10 miljoner konsol-versionen, samtidigt som man har över 30 miljoner spelare online världen över. Sen har man NBA fansen, globalt har NBA över 1,5 miljarder följare. Sist men inte minst har man esport-entusiaster. Den sista punkten är en av anledningarna till varför man tyckte det skulle vara en smart idé att bli parter till Twitch. Man är nöjda med den responsen man fått från personer inom Twitch och esport-entusiaster som letar sig in och ger det en försök. Det är något som Donohue säger sig gilla mest med esport hittills. Oavsett vilken titel du spelar eller följer så finns det en plats för alla, då marknaden växer i den farten den gör. Just nu finns det möjligheter för alla att expandera.
Följer NBA’s koncept med Rookiesäsong
En sak man bestämde tidigt var vikten av att hjälpa spelare att anpassa sig till esporten. Det traditionella NBA har ett rookie-program där man hjälper spelare med deras övergång från college till att anpassa sig till NBA. NBA 2K har nu valt att göra samma sak. Man har startat ett 2K League rookie-program. Där kommer man lära nya spelare om vikten av alltifrån kulturen, sociala medier-träning, medieträning till att leva ett hälsosamt liv. Allt man lär ut är hämtat från NBA’s motsvarighet. Målet är att kunna ge bästa möjliga hjälp att få en framgångsrik karriär inom NBA 2K Leauge.
esportmarknaden blomstrar
Knicks vann första
Knicks gaming vann det första mästerskapet någonsin när man slog Heat Check Gaming i finalen av NBA2KLeague.