Fransmannen Bertrand ”Elky” Grospellier var, tillsammans med franskkanadensaren Guillaume Patry, den första västerlänningen att tävla i Sydkoreas tv-sända proffsturneringar i datorspelet Starcraft. Detta var i början 2000-talet och alltså före e-sport ens var ett begrepp i Europa och Nordamerika. När gaming-karriären började dala, stannade Elky trots det kvar i Sydkorea och var fortfarande del av proffslaget som tagit in honom – men i smyg hade han bytt ut datorspelet mot en annan typ av spel.
Elky slutade i princip att spela Starcraft och fick som startkapital av en vän som tidigare hade gjort resan från Starcraft till Poker. Han hade haft det enklare att starta gambling-karriären idag. Idag finns det bra sidor som rankar pokersajter och nätcasinon utifrån kriterier som insättningsbonusar, snabba uttag samt gratis och riskfria möjligheter att komma igång genom exempelvis free spins. Men även med sina dåtida förutsättningar som utgångspunkt blev Elky hur som helst snabbt en av de mest framgångsrika nätpokerspelana i världen.
Fler gick från Starcraft till Poker
Elkys fantastiska framgångshistoria inspirerade många likasinnade i Starcraft-världen. Resan från relativt okänd ”datanörd” till miljonär fick hela gamingvärlden att bli nyfikna på poker. Många spelare lyckades bättre än andra, men det rådde ingen tvekan om att de aspekter som formade en bra Starcraft-spelare också gav enorm potential att även briljera vid pokerbordet.
Utmaningen i att inte till hundra procent veta vad motståndaren gör är en aspekt som är lika för båda spelen. Du ser inte motståndarens bas och du ser inte motståndarens kort. Det ger möjlighet att bluffa. Det som kanske mest hjälpte duktiga Starcraft-spelare att även prestera vid pokerbordet var förståelsen att träning är nyckeln – att spela mycket och analysera relevanta mönster på ett korrekt sätt. Att kunna acceptera och lära sig av förluster istället för att deppa ihop var också en styrka som Starcraft-spelare var tvungna att lära sig och som hjälpte i pokern.
Starcraft II och AI
Uppföljaren Starcraft II har framför allt cirkulerat i media på grund av att Google Deepmind skapat en AI som bemästrat spelet till sådan grad att den kan mäta sig med de absoluta toppspelarna. Deepmind valde Starcraft II på grund av sin komplexitet och för att spelet inte baseras på fullständig information. Schack och Go är till exempel spel där båda spelarna har tillgång till all information på spelplanen. I Starcraft är större delen av spelplanen okänd, vilket innebär intuition och kvalificerade gissningar – något som AI-kritiker trodde skulle vara omöjligt för en AI att klara av.
Starcraft lever vidare som e-sportspel än idag, även om intresset avtagit något. Spelet kom i en Remastered-version som bland innehöll ett val för nya, gulliga texturer, utöver förbättrat gränssnitt och mer modern grafik. Grundspelet och dess expansion Brood War lever vidare bland nostalgiker och lojala fans som fortsätter upptäcka nya saker i spelet varje dag. Starcraft II är, trots att det är överlägset störst inom strategispel i e-sporten, bara en bråkdel av vad originalet var. Spelet var så populärt i Sydkorea att tv-kanaler dedikerades till spelet. Huruvida strategispelen har en framtid på e-sportsscenen kan bara framtiden utvisa.