Forbes har delat med sig av sina 3 favoritaktier inom esport
Forbes är övertygade om att esport är nästa stora grej
Vi har i flera inlägg uttryckt hur starkt vi tror på esport som marknad och gett många exempel på hur stort detta kan bli. Analytikerna på Forbes är av samma åsikt och tror att många människor kommer bli förvånade över hur snabbt marknaden kommer växa dom kommande fem åren. Bolagen som finns med på listan består utav 3 av världen största bolag inom sin genre och förvånar säkerligen inte många.
Vi har skrivit om dessa aktier och andra tidigare och kommer ha all anledning att återkomma.
Forbes topp 3-lista:
1. NVIDIA Corporation (NVDA)
NVDA tillverkar grafikprocessorer och chip till moderkort. För oss dödliga är bolaget mest kända för grafikkortsserien Geforce. En del av produkterna NVDA tillhandahåller kostar så mycket som uppemot 25.000:-. Bolaget ligger även bakom en stor del av tekniken i xbox. NVDA’s produkter håller högsta klass inom gaming, 86% av tävlanden inom esport använder deras produkter och bolaget har varit officiell partner till dom flesta stora esportligorna i världen.
2. Activision Blizzard, Inc. (ATVI)
I dagens samhälle är bra content en stor fördel på marknaden. Där ligger Activision i framkant som en av världens bästa speltillverkare. Bolaget äger 5 franchises som tillsammans bidragit med över 1 miljard dollar i omsättning. Med spel som Overwatch och Call of Duty (som vi skrev om i förra inlägget) sitter man på titlarna som är bland dom allra mest spelade inom esport. Och sist men inte minst så har man nyligen skrivet ett avtal med Disney som gör att man får möjligheten att streama Overwatch League under bästa sändningstid på ESPN.
3. Tencent Holdings Limited (TCEHY)
Forbes sista men absolut inte minsta bolag är Tencent. Kinesiska Tencent är världens största bolag inom gaming. Omsättningen är hela 72% högre än tvåan Sonys. Bolaget äger några av dom absolut största titlarna såsom League of Legends, Clash of Clans och Fortnite (som fram tills dagens datum haft flesta spelare online vid ett och samma tillfället med sina 3,4 miljoner användare). Tencent’s viktigaste grundpelare är mobilspel, där mobila spel utgör uppåt 51% av gaming-marknaden idag.