Electronic Arts Inc (EA) – Snabbanalys

Electronic Arts Inc (EA) – Snabbanalys

september 5, 2018 0 av Esporthall

Electronic Arts (EA)  grundades 1982 och är i dag en av världens största utvecklare av PC-, konsol- och mobilspel. Företaget har en enorm spelkatalog med speltitlar som bl.a. FIFA, NHL och Battlefield.

Electronic Arts med en stor trogen fanbase i grunden

EA har under många år byggt upp en trogen följarskara genom stora populära titlar i ett återkommande tema. Detta har i sin tur säkrat upp en viss typ av återkommande intäkter vid spelsläpp. Man har tidigare i korta drag valt att kapa antalet nya lanseringar från ca 30 till ner mot 12-14 titlar per år och har istället valt att prioritera expansioner och uppföljare till redan etablerade spel.

Det digitala gynnar Electronic Arts

Den digitala utvecklingen vi sett dom senaste åren har gynnat EA på många sätt. Inte minst för kundbasen men även för bolagets marginaler som gynnats av den digitala försäljningen. Man slipper alltså fysiska kopior i samma uträckning och man slipper dela med sig av intäkterna till butiker som återförsäljare. Ser vi på intäkterna så kommer knappt hälften från traditionell försäljning av förpackade spel i butik och resten av vad EA kallar digitala intäkter: fullt nedladdade spel (10 procent av totalintäkterna), extramaterial (23), abonnemang & reklam (8) och mobilspel (12).

EA Sports: en grundpelare med stor potential för framtiden

NFL, NBA, NHL och FIFA(där SVFF f.ö tidigare i år valt att starta Sveriges första officiella landslag). Titlarna är många där man får uppleva dom populäraste sporterna i digitalt format. Och dom utgör en stor del av den grund företaget står på. Trotts att flera av spelen funnits i åratal och släpps på nytt inför varje säsong, så växer antalet utövare likväl som antalet stora turneringar och prissummorna till dessa.

En annan dörr som öppnats senaste veckorna är potentialen inför storturneringar som Asien games och OS. Den olympiska kommittén gick nyligen ut med kritik riktat till allt våld och blod som framhävs inom esport och är noga med att poängtera att detta inte faller inom ramarna för dom kriterierna som finns för att bli en del av OS. Inför kommande Asian games är man redan nu ute efter att hitta lösningar på detta. Planen är att ha med sporter som likställs med dom “vanliga” sporterna vi ser i samhället i en större utsträckning, för att på så sätt kunna övertyga kommittén inför kommande OS.

 

Kursen har fallit hårt sedan mitten av Juli, bland annat pga. en lägre vinst än väntat, avhopp från viktiga positioner och nu senast efter att man valt att ställa in ett antal turnerings som följd till dödsskjutningen i samband med Madden NFL 19-turneringen i USA. En återhämtning bör ses i närtid när dom sedvanliga sportspelen och det nya Battlefield släpps till hösten. Battlefield sägs innehålla ett Battle Royale-läge, det omåttligt populära spelläget som Fortnite och Pubg är mest kända för.

Vi kommer helt klart få anledningar att återkomma till EA framåt.

Kika gärna igenom listan på fler bolag inom esport som finns på börsen.