Skillnaden mellan mobilspel och casino blir allt mindre tydlig

nya-casinon

Vad hände egentligen? Smartphones var nya på marknaden och vi fick ta del av kreativa, nyskapande spel som Doodle Jump och Angry Birds. Man fick ett komplett spel, en komplett upplevelse, och det kostade dig 7 kronor. Det här var 2007, och mycket har hänt i spelvärlden sedan dess. Vad vi har idag kan i princip liknas vid casino.

Mikrotransaktioner

Det började med nedladdningsbart material. I traditionella spel kunde man köpa ett större tilläggspaket för att utöka spelupplevelsen med allt från nya dräkter till nya banor. Trots att detta började omkring samma år som smartphone-spelen blåste upp pga iPhones lansering, så var det ännu inte vanligt att se nedladdningsbart innehåll till mobilspel.

Mobilspelare vill dock inte gärna betala större summor för sina spel. Varken hela spel eller tillägg för 50+ kronor var särskilt attraktiva. Det var gratis eller 7 kr som gällde, något som spelutvecklarna snart såg potential i. När man spenderar små summor åt gången så är det lättare att spendera mer, det är lätt att tänka “bara 7 kronor” eller “det är en kaffe”. Små summor i stora mängder blir till slut stora summor, och det är ibland svårt att avgöra det i tid.

Mikrotransaktionerna blev fler och fler, och idag är det en minimal skara spel på mobilmarknaden som är helt utan dem. Många mobilspel marknadsförs ofta som “gratis”, men visar sig sedan uppmuntra till konstanta köp av dessa små transaktioner för att spelupplevelsen ska förbli optimal.

Den suddiga gränsen

Så vart har detta lett oss? Mobilspelsmarknaden har blivit allt mer optimerad för att dra in så mycket pengar från spelarna som möjligt. Man har även till fullo lärt sig att utnyttja s.k “valar”, vilket är den sortens person som spenderar ofantliga mängder pengar på mikrotransaktioner i spel.

Lootboxes, lootlådor eller surprise mechanics – vad man än väljer att kalla det så är det en stor del av liknelsen mellan casinon och mobilspel. Du satsar en summa riktiga pengar för en chans att vinna något. Det finns fortfarande en del skillnader, dock.

Spelar du hos ett casino kan du vinna pengar, eller så vinner du inget. Med mobilspel vinner du alltid något, men värdet av det du vinner är också diskutabelt. Du vinner pixlar – en del pixlar är mer värda än andra, men det handlar aldrig om riktiga pengar som du kan ta och spendera.

Så enkelt som det är att spela på casino idag är det nästan förvånande att folk inte bara väljer det framför vissa mobilspel. Det går till och med att spela utan konto, läs mer om casino utan registrering här om du vill veta mer om hur det fungerar. En annan skillnad är hur tillgängliga mobilspel är för barn, gentemot casinosidor.

Vårt ansvar att hålla barn borta från casinospel

Problemet är ju att dessa mobilspel är så lättillgängliga för barn. Många låter sina barn ladda ned spelen gratis och glömmer sätta spärrar för köp i spel. Detta har lett till stora rubriker där barnen spenderat flera tusen kronor på att köpa pixlar i spelen.

Precis som casinon har ett ansvar att se till att de som spelar är över 18, så borde spelutvecklarna uppfylla samma krav. Spelbolagen låter användare registrera sig med BankID för att verifiera att de är över 18, något som mobilspelsutgivare skulle kunna ta efter.

Det är viktigt att en förändring sker snart, innan det är för sent. Det har redan gått så långt att det just nu största inkomstbringande mobilspelet på Googles appbutik, är ett spel som lär barn att spela på casino. Spelet liknar ett klassiskt mobilspel vid första anblick, men det visar sig snart att spelets huvudkomponent bokstavligt talat är en enarmad bandit.

Men precis som det är utgivarnas ansvar att skapa spärrar för barn, är det även viktigt att vi som föräldrar ser till att barnen inte har möjligt att köpa saker i spel utan tillstånd. Förhoppningsvis kommer branschen eventuellt återskapa den tydliga gränsen mellan hasardspel och mobilspel, där de låter casino vara casino, och mobilspel vara spel.

Lämna en kommentar