KFC Gaming har något stort på gång
KFC Gaming väntas äntra Battle royale-scenen
Kentucky fried chicken kanske inte är det först företaget man associerar med esport, men det kan det bli ändring på nu. När esport och gaming fortsätter växa för att bli en av dom ledande industrierna i världen så väljer allt fler företag att hoppa på trenden för att kunna dra nytta av den extremt stora publiken som finns att nå ut till via spelvärlden. Fredagen den 28e September var det alltså KFCs tur att lansera sin nya satsning inom esport: KFC Gaming. KFC har skapat ett officiellt Twitter-konto under namnet ”KFC Gaming” och ska enligt kontots info vara lokaliserade i Storbritannien. Det finns olika idéer om vad KFC har för tanke bakom detta, alltifrån att man är på väg att tillkännage ett lag inför det kommande spelsläppet Call of Duty: Black Ops 4 till att släppa nya KFC-inspirerade skins till Fortnite. Att det ska röra sig om något Battle royale-spel verkar det dock inte vara några tvivel om.
Mastercard blir ny global partner till Riot Games
Något stort är på gång
Det officiella kontot twittrade ”Spelare ett har kommit in i spelet. KFC x Gaming, en match gjord i himlen. Bara en smakbit av vad som är på gång, något STORT kommer..”. Efter det har spekulationerna tagit fart. I kontots beskrivning kan man läsa ”Your chicken wing man for all those Victory Royales. It’s going to be Finger Lickin’ Good!”, en ganska rimlig slutsats är att det rör sig om någon av dom större titlarna inom Battle royale. Enligt vissa är tajmingen rätt för att tillkännage ett lag inför Call of Duty: Black Ops 4 som släpps den 12e oktober och som innehåller ett nytt Battle royale-spelläge. Andra tror att det är Fortnite KFC har i sikte efter det otroliga genomslag spelet har fått.
Det återstår att se vad planen är. Videon som företaget släppte i samband med att man tillkännagav den nya satsningen visar upp ett flertal titlar och event vilket pekar på att man kommer vilja satsa stort och brett framöver.
Komplett guide till samtliga lag i nästa säsongs OWL
”Your chicken wing man for all those Victory Royales, it’s going to be Finger Lickin’ Good!”
Gör som KFC och satsa på esport
KFC är inte helt färska inom esport
Även om KFC inte har gjort några större avtryck inom esport i Storbritannien så har man ändå involverat sig på flera håll inom esport tidigare i Asien. Tidigare i år skrev man ett ettårs-avtal med det kinesiska League of Legends-laget Royal Never Give Up (RNG). Avtalet ger KFC en plats för deras logga på laget matchtröjor och hemmaarena Beijing arena. Åt andra hållet så kommer KFC skapa exklusiva RNG-produkter och det planeras även RNG-exklusiva butiker. RNG är idag även sponsrade av bland annat Logitech.
Redan 2015 hade man en fot inom esport när man blev partner till Riot Games. Avtalet resulterade i tv-reklamer, limited edition LoL-produkter och till och med en in-game knapp som gjorde det möjligt för spelare att beställa mat från KFC mitt under spelets gång.