Amazonägda Twitch har sedan starten legat i framkant när det kommer till Esport. Man sänder från praktiskt taget alla event värda namnet och hade smått otroliga 1 miljon tittare under CS: GO Major finalen. När Amazon annonserat att man köpt upp Twitch valde Google att bygga en egen konkurrent, Youtube gaming. Youtube som legat ett par steg efter till stor del pga. Det försprånget Twitch haft, har med tiden visat på styrka när man landat avtal med bl.a. ESL Pro League och ECS. Fortsatt har Youtube ett övertag när det kommer till utvecklingen. Twitch inte gjort några större expanderingar senaste åren. Efter att ha flutit på vågen av framgång ett par år ser det alltså ut att bli ändring på detta.
Youtube har under sommaren valt att börja stänga ner konton som driver trafik till konkurrenten via marknadsföring, samtidigt har Amazon gått ut med att man är redo att ta upp kampen om förstaplatsen som det självklara valet inom esport. Man har redan skrivit avtal med flera mediebolag. I dagsläget är man i full färd att locka över profiler och Influencers från just Youtube med exklusiva avtal. Och även om Youtube i sin tur valt att erbjuda pengar för att inte ingå avtal med Twitch så ska dom alltså ha fått över en del större namn. Och fler lär vi få se.