Under 2020 har e-sport ytterligare befäst sin position som en kraft att räkna med inom den globala kulturen. Den digitala sporten och dess spelgrenar fortsätter att växa ordentligt i alla riktningar och ses i allt högre utsträckning som en etablerad underhållningsform hos allmänheten. I denna artikel tar vi en närmare titt på hur e-sportens tillväxt har sett ut under den senaste tiden, samt vilken status Sverige har efter den rasande utvecklingen.
Prispotter, fans, utövare, kommersiellt spel – tillväxt på alla fronter
E-sport tar som sagt upp en allt större roll i mångas liv. De senaste åren har tittarsiffrorna för de stora evenemangen ökat, prispotterna i dem har gjort detsamma, det har blivit allt lättare att betta på esport och antalet människor som spelar spel blir också allt fler världen över.
Enligt Newzoos senaste rapport ökade antalet spelare med 5,3 procent mellan 2019 och 2020, och det beräknas i år finnas cirka 2,7 miljarder spelare över hela världen. Asien är en dominant marknad inom e-sport och gaming överlag, men det är i områden som Mellanöstern och Afrika som antalet spelare ökar mest procentuellt sett. Newzoo förutspår att vi kommer ha överskridit 3 miljarder spelare år 2023.
Engagemanget kring e-sport är sannolikt det tydligaste beviset på hur mycket den har växt de senaste fem åren. Fortsatt enligt Newzoos rapport så är det i dagsläget nästan 500 miljoner människor som regelbundet eller sporadiskt tittar på e-sportevenemang. Det är en rejäl ökning jämfört med de 280 miljoner människor som uppskattningen låg på under 2016.
Det ökade engagemanget syns också tydligt på bettingmarknaden där e-sport får ett allt större utrymme. Dessutom är det fortsatt mycket populärt med spelkanaler på sajter som Youtube och Twitch, och det finns även podcasts, som svenska P0Dbot, som bidrar till det växande intresset.
Sverige alltjämt en ledande nation inom e-sport
Sverige har i många år varit i framkant inom e-sport. Många av de stora profilerna har kommit från Sverige, vi har flertalet stora spelutvecklare och vår välutvecklade IT-infrastruktur har bidragit med att vi tidigt kunde både spela på egen hand med bra uppkoppling, men också anordna större LAN och turneringar.
Enligt Esports Earnings placerar Sverige sig i dagsläget på fjärde plats på listan över de nationer som har spelat in mest prispengar på e-sport. Framför oss har vi endast Sydkorea, Kina och USA.
Under 2020 går det inte riktigt lika starkt för Sverige och i skrivande stund har våra svenska representanter spelat in den 11:e största totala prissumman under året. Slutar Sverige på den positionen så är det den sämsta placeringen någonsin och Sveriges första år utanför topp tio. Med det sagt så är det fortfarande en mycket imponerande placering och det måste tas i beaktning att 2020 har varit ett väldigt annorlunda år inom e-sport, med mycket uppskjutna och inställda turneringar som kan ha påverkat resultatet en hel del.
Det råder inga tvivel om att e-sporten är här för att stanna och är redo att fortsätta ta ännu större plats – vilket så gott som alla bevis pekar på att den kommer att göra. Trots ett lite tyngre år 2020 så fortsätter våra svenska proffs att göra avtryck på den internationella gamingscenen med sina fina insatser.