Logitech siktar på att bli esportens ”Nike”

Logitech International SA (LOGI) ökade omsättningen inom gaming med 75% från samma kvartal året innan.

Logitech har haft en fin utveckling senaste åren

Som sagt så ökade Logitech ’s omsättning inom gaming med hela 75% jämfört med samma period året innan. Och det är bara början enligt bolagets VD, som säger att esport har potentialen att bli världen största ”sport”. Bolaget har hängt med och utvecklat hårdvara till PC sedan 80-talet, men ser nu nya möjligheter när man plockar mark inom gaming-utrustning.

”ESports is a big story for everybody, especially everybody under the age of 25,” -Bracken Darrell, CEO Logitech

 

Logitech International SA (LOGI) är noterad på nasdaqbörsen. På tre år fram tills dagens datum är aktien +235,34%. Här finns en lista med fler börsnoterade aktier.

 

Utvecklat en gaming-mus under 2 års tid

Logitech släppte nyligen deras senaste tillskott i gaming-familjen. Bolaget har under två års tid utvecklat en trådlös gaming-mus ”G PRO Wireless Mouse” som gick loss för $150. Under processen ska över 50 esport-proffs varit med och delgett sina åsikter under utvecklingens gång. Musen har gjort sig förtjänt av stående ovationer och fått ett brett erkännande ifrån gaming-industrin efter att det vinnande laget i Overwatch League Championship ska ha använt sig av den nya modellen. Darrell står upp för deras utbud av gaming-produkter och menar att man har alltifrån headsets, tangentbord och möss framtagna för både proffs och amatörer.

 

Ta hjälp av våran aktieskola för att lära dig mer om hur du kan investera i esport

 

Vill bli esportens ”Nike”

Logitech ser en unik möjlighet inom branding och produktdesign när esporten håller på att revolutionera gaming-marknaden. Tack vare Apple så betyder varumärke väldigt mycket inom hårdvara, menar Darrell. Även om Logitech alltid har varit har varit ett företag som utvecklar hårdvara, och alltid kommer att vara om vi får gissa, så är Darrell ändå öppen för nya möjligheter och ser potentialen att börja utveckla mjukvara och plattformar. Även om han är tydlig med att det är komplicerat.

Utöver detta säger Darrell också att det är oundvikligt att esport med tiden kommer bli en egen kategori inom OS. Om och när detta händer i framtiden, hoppas bolaget att man är det självklara varumärket att vända sig till för proffsen, precis som dom gör med Nike.

Lämna en kommentar